Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Blog

Tak for i år og til lykke med …..

Forældrene (og ikke mindst eleverne) må glæde sig over, at de har lærere, der også bruger tid på og bekymrer sig om, hvordan man finder de rigtige ord til hver enkelt elev. Det er fantastisk, hvor stort overskud der findes hos lærerne her. Forhåbentlig er de dansklærere, jeg nu har uddannet, også den slags lærere, der engang vil finde gode ord og sjove bemærkninger til hver af deres elever. Eller de vil måske lave en revy over trætte teenagere i tiende klasse. Eller de vil skrive en sang. Det vigtige er, at man får markeret, at det har været et fælles dannelses- og uddannelsesforløb, der nu er ved en rundkørsel, hvorfra der er mange udveje.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tak for i år og til lykke med …..

I denne uge har jeg på Læreruddannelsen i Aalborg sagt: ”Tak for to gode år og til lykke med, at du nu er dansklærer” til et stort hold stræbsomme studerende, der dog fortsat har to år tilbage på studiet.

Folkeskolens dansklærere forbereder også i disse dage taler, gaver, specielle ord og festlige indslag til ”deres” 9.klassers afgangsfestligheder. Det er sådan, man gør i (store dele af) skolesystemet: Man har sans for at sige pænt farvel.

Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Bodil Christensen. Lektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN. Master i Børnelitteratur. Efterskolelærer gennem mange år. Litteraturlæser og underviser i dansk

I facebookgruppen for dansklærere i udskolingen kan jeg følge de mange planer og overvejelser, lærerne har  i forhold til hvordan de får sagt ”pænt farvel” til de unge 15-årige inden de fortsætter på andre uddannelsesinstitutioner. Forældrene (og ikke mindst eleverne) må glæde sig over, at de har lærere, der også bruger tid på og bekymrer sig om, hvordan man finder de rigtige ord til hver enkelt elev. Det er fantastisk, hvor stort overskud der findes hos lærerne her.

Forhåbentlig er de dansklærere, jeg nu har uddannet, også den slags lærere, der engang vil finde gode ord og sjove bemærkninger til hver af deres elever. Eller de vil måske lave en revy over trætte teenagere i tiende klasse. Eller de vil skrive en sang. Det vigtige er, at man får markeret, at det har været et fælles dannelses- og uddannelsesforløb, der nu er ved en rundkørsel, hvorfra der er mange udveje.

Jeg har haft to fantastiske år med et hold studerende, der først og fremmest har været stræbsomme i faget, men dernæst har de haft nogle af de kvaliteter, der virkelig tæller: De er sociale og har omtanke for hinanden, de har været engagerede og optaget af faget, de har læst bøger – og så har de tilsammen en stor portion humor og godt humør. Det kan kun blive godt.

Men har de lært noget? Tja….. på et pænt og multimodalt 3d-kort kan jeg læse, hvad de husker. Det er tankevækkende. Her står den gode regel fra praktik: ”Flæk dem først, flink kan man altid være”, her minder de om mine slides med flodheste og særligt en altid tilbagevendende hedehøg, her er Dronningens fulde navn: Margrethe Alexandrine Thorhildur Ingrid og Pippis mange navne: Pippilotta Viktualia, Rullegardenia Krusemynte Efraimsdatter Langstrømpe.

Heldigvis har de også Johannes V. Jensens værk ”Kongens fald” med på listen, da jeg selvfølgelig har truet med, at de til eksamen ville blive spurgt om udgivelsesåret for denne roman. Og ja, det er 1901 – 2.

De har fået karakterer, de er bestået – og det er jo godt.

Men helt som i folkeskolen er det i fremtiden, det vil vise sig, om de ”holder humøret” også danskfagligt.

Det håber jeg, at de gør, så de bliver gode kolleger til de lærere, der netop nu sidder med eksamensopgaver, undervisning, forberedelse, årsplaner – men som alligevel har tid til at skrive og planlægge gode ”farvel-timer” med afgangsklasserne.

P.S: De har altså (kan jeg sige til jer, der får dem som kolleger engang) også lært alt muligt om mundtlighed, skriftlighed, litteratur, kommunikation og digitale tekster. Men de kan så også Pippis fulde navn. Det er en bonus.

P.S. Og ja, af erfaring ved jeg, at man skal gemme ”tak-for-i-år-kort” til de dage, hvor intet lykkes og hvor ens undervisning synes dræbende kedsommelig og ingen lytter og alt er gråt. Så er det godt at have en kasse med hilsener, hvor man kan opmuntres. Kortvarigt. Så gem alt, hvor elever siger tak. Det kan man ikke få for meget af J