Jens Raahauge

Blog

Er det mig, der er Sesam?

SAS har foræret os et fint afsæt til en danskundervisning, der ser nærmere på de "danske værdier". I tilgift har vi fået en lortestorm, der giver sagen et traditionelt, dansk perspektiv.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

SAS har fået et reklamebureau til at skabe en opfordring til, at vi rejser ud og lader os inspirere af verden. For at understrege det værdifulde i at komme udenlands gennemgår reklamen en række af de fænomener, som står på vores liste over det typisk skandinaviske, og hævder, at de alle stammer fra andre lande - rugbrød, barselsorlov, demokrati, lakrids, vindmøller, cykler...

Se, det falder blandt andre Søren Espersen (DF) for brystet. Ja, han forærer os endog et nyt ord: han er ramt af et atomchok; atom af oldgræsk, chok af fransk. Han har fået følgeskab af flere nationalkonservative og tilsyneladende af netbaserede grupper med tråde til et skandinavisk højreradikalt, nynazistisk miljø, hvilket har afstedkommet en shitstorm; lortestorm,

Omvendt har fx Jakob Ellemann Jensen, hvis indspark i debatten kan læses ovenfor, set SAS-reklamen som en hyldest til vores evne til at lade os inspirere og optage det bedste af det, vi har set. 

Jens Raahauge

Jens Raahauge er uddannet lærer, skolebibliotekar og skoleleder. Han har været skoleleder i Helsingør og Kokkedal, er tidligere mangeårig formand for Dansklærerforeningens Folkeskolesektion og tidligere formand for Dansklærerforeningens Hus, som blandt andet driver Dansklærerforeningens Forlag. Desuden formand for Sophia Tænketank for pædagogik og dannelse, medlem Advisory Board for Unicefs Rettighedsskoler.

Måske er dette et udtryk for at Ellemann ikke står så fast på landfolks værdier, som andre i Venstre. Men tvisten mellem de indad- og de udadvendte er ikke af nyere dato. 

St. St.Blicher havde hørt, at folk i Agger var mækelige, så han er tog på hedetur fra sin Torning Præstegård til Agger for at se nærmere på sagen. Men det viste sig, at folk i Agger ikke var mærkelige, de var blot anderledes - vandfolk i modsætning til hedefolket, som er landfolk. De talte hellere og mere med vandnaboerne i Skotland end med landnaboerne i Thisted. (Dette kan man læse om i optryk af St. St.Blichers Udvalgte Skrifter, bind 4, side 50, kapitel XXI).

For at følge op på Blicher, så er den litteraturkanon - både den obligatoriske og den frivillige - befolket af forfattere, for hvem det er karakteristisk, at de har bragt inspiration fra den store verdens strømninger til landet og transformeret indtrykkene til at være en del af vores egen kultur. Deres åbne sind og kunstneriske formåen har beriget vores sprog, vores litteratur og vores kultur.  

Benny Andersen skriver i sit fine digt, Verdensborger i Danmark, som står i digtsamlingen af samme titel (1995), om alle de ord, begreber, fænomener og kulturelle udtryk, vi har fået fra den store verden. Og han afslutter digtet med stroferne:    

"Alverden samles i mig og blir godt rystet sammen! Sesam Sesam luk dig op... Eller er det mig der er Sesam? I hvert fald vil jeg lukke mig op!"

H.C. Andersen skrev, at det er liv at rejse. Men det er det vel kun, hvis begrebet liv ses i sammenhæng med, at man netop lukker sig op og lader sig inspirere - og så må vi gerne vælge andre rejseformer en de klimabelastende flyrejser.

Vi kunne jo begynde med at lette fra læringsmålenes tunnelsyn og undre os over, hvorfor så mange hellere vil have os til at kredse om jordfolkets pøl end vil lade os inspirere af vandfolkets udsyn.

Sesam Sesam luk dig op... (fra persiske 1001 nats eventyr)

Powered by Labrador CMS