Jens Raahauge

Blog

Erik Skyum Nielsen i Det nordiske klasserum. 2.

En lille (måske) usaglig, men betydningsfuld iagttagelse af, hvordan man kan vise respekt for dem, man skal undervise.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mens konferenceledelsen var travlt optaget af at rigge det tekniske udstyr til, stod Erik Skyum Nielsen på podiet med ryggen til tilhørerne og riggede sig selv til! Med automatiserede bevægelser drog han et slips op fra jakkelommen og iførte sig det, mens han roligt så til at teknikken kom i orden.

Dette lille optrin fik mig til at huske nogle samtaler med professor Domonique Bouchet fra Syddansk Universitet. Han er både fransk, forrygende og forandringsforskende - på 5 sprog. Han har blandt meget andet hjulpet danske virksomheder til at forstå andre landes omgangsformer, som er så vigtige at kende, når man ikke skal miste ordrer. Han fortalte en dag om en oplevelse i publicistklubben, hvor to danske og to franske journalister skulle tale om et emne. De fire stod afslappet og konverserede, da arrangøren ringede med klokken. Mødet skulle begynde, og de to franske rettede på jakkesættet og iførte sig slips, men de to danske knappede skjorten en knap mere op og gav ærmerne et smøg. Bagefter undrede begge parter sig over de andres manglende respekt for tilhørerne. 

Erik Skyum Nielsen valgte på konferencen om Det nordiske klasserum helt klart den "franske" måde at vise respekt på. Og på mig virkede det. Det fik mig til at lytte aktivt fra første ord: Han havde noget på hjerte, og han ville mig noget.

Jens Raahauge

Jens Raahauge er uddannet lærer, skolebibliotekar og skoleleder. Han har været skoleleder i Helsingør og Kokkedal, er tidligere mangeårig formand for Dansklærerforeningens Folkeskolesektion og tidligere formand for Dansklærerforeningens Hus, som blandt andet driver Dansklærerforeningens Forlag. Desuden formand for Sophia Tænketank for pædagogik og dannelse, medlem Advisory Board for Unicefs Rettighedsskoler.

For mange år siden skulle jeg holde et oplæg ved en DLF-medlemskonference på Frederiksdal. Jeg havde også dengang netop mødt Dominique Bouchet og talt med ham om kultur, påklædning og respekt. Det var lørdag morgen efter en festaften, så jeg følte mig ansporet til at anvende spidsformuleringer, blandt andet ytrede jeg mig undrende over, at en del af de lærere, som jeg var leder for, kunne finde på at gå ind og undervise, når de ikke havde gjort noget videre ud af deres påklædning, ja, visse gik til timer i matematik i konditøj. Blandt tilhørerne sad en redaktør af et kredsblad, og en morgen, da jeg kom på arbejde, troede jeg ikke minde egne øjne: lærerne ankom udklædte som skulle der være karneval over temaet "sjusk". Alle hilste pænt og passede deres, men da jeg kom til mit skrivebord, lå det lokale kredsblad slået op på reportagen fra det medlemsmøde, hvor jeg havde gjort mig munter på andres bekostning. Hold da op for et sejt hold at være leder for! Og hold da op, hvor er det vigtigt at erkende, at hver enkelt af os skal have plads til at vise vores elever respekt på en måde, der passer til vores personlighed.

Men vi skylder vores elever at udstråle den personlige respekt, der får dem til at føle, at vi vil noget for dem og med dem. 

For mig er det §1 i den store uskrevne bog om at komme ind i en klasse og undervise.

Tak til Erik Skyum Nielsen for at lade mig blive indfanget af hans respekt for os tilhørere; og for at fremkalde et par dejavuer.

Powered by Labrador CMS