Jens Raahauge

Blog

I et godt klima. 2

Det kan være svært at finde sin plads i en verden, der er ude af balance. Kloden gynger, så hvordan kan vi give børn muligheder for at finde et ståsted.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På det ekspertmøde i UNICEF Danmark, som jeg omtalte i forrige klumme, deltog selvfølgelig også repræsentanter for børn og unge. Den ene af dem var klimaaktivisten Rikke Damgaard fra Fridays for the Future Danmark. Hun berettede om den Greta Thunberg-inspirerede kamp for at råbe politikere og andre voksne op, men også om, at nogle unge bliver ramt af en nærmest uhåndterlig klimaangst, som vi da bliver nødt til at forholde os proaktivt til.

Under hendes  indlæg kom jeg til at tænke på Knud Erik Pedersens nu desværre glemte børnebog Esbens flugt (1986) om drengen Esben, der var meget følsom og havde let til at blive skræmt. Han hører om en jysk profet, der varsler dommedag, og i samme øjeblik går Esbens verden under: Han flygter ud i mosen for at gemme sig for ragnarok.

Men vi må kunne præsentere børnene for et alternativ til hovedløs flugt ud i mosen, hvad enten mosen er virkelig eller mental. 

Jens Raahauge

Jens Raahauge er uddannet lærer, skolebibliotekar og skoleleder. Han har været skoleleder i Helsingør og Kokkedal, er tidligere mangeårig formand for Dansklærerforeningens Folkeskolesektion og tidligere formand for Dansklærerforeningens Hus, som blandt andet driver Dansklærerforeningens Forlag. Desuden formand for Sophia Tænketank for pædagogik og dannelse, medlem Advisory Board for Unicefs Rettighedsskoler.

Jeg traf senere på ugen en af Thunbergs og Damgaards kollegaer Selma Montgommery på et cafemøde, som Selskabet for Børnelitteratur, IBBY, havde inviteret til i forbindelse med deres og Dansklærerforeningens udgivelse af et klimatemanummer af medlemsbladene KlodsHans og DANSK nr. 3,2019.

Også Selma Montgommery og de øvrige paneldeltagere, Kuno Sørensen, Jesper Theilgaard, Ida-Marie Rendtorff og Dorte Lilmose  beskæftigede sig med den klimaangst, som nogle bliver grebet af. Jeg skævede hen til den stak eksemplarer af KlodsHans og DANSK, som lå fremme til, og som indeholder fine overvejelser om blandt andet litteraturlæsningens muligheder for at tilføre viden, skabe forståelse og udvikle empati. Heri ligger spiren til det nødvendige håb. Jeg så for mig, hvordan kloden på IBBYs logo truer med at kæntre, men også hvordan barnet så griber ud efter de bøger, der som sommerfugle byder sig svævende til.

Vi skylder børnene at give dem mulighed for at synke ned i bøger universer frem for at lade dem flagre omkring i brudstykkelæsning.  Og i det omtalte tidsskrift omtales et væld af litteratur, som på alle klassetrin kan give næring til trædesten i klimaangstens fos.

Men bøger alene gør det ikke; de kan ramme tankerne ind, men der kræves også handling. Her var jeg så heldig at møde pædagogen Jette Birgitte Klinkwort, som har arbejdet med klima i sin børnehaveklasse på Kirstinedalsskolen i Køge. Hun har blandt andet ladet sig inspirere af det materiale, som Ørsted har tilbudt landets børnehaveklasser og 1. klasser: Er det mit hjem? Vi skulle medvirke i P1s Orientering Weekend (12.10. ), og det blev som så ofte i medierne en abrupt omgang, men vores samtale på ventebænken udenfor studiet bekræftede mig i, at det jeg havde fornemmet i materialets arbejdshæfter, holdt i virkeligheden: Her er enkle forsøg udført ved hjælp af lavpraktisk (ofte hjemmegjort) udstyr, som giver eleverne en viden, der kan anvise handlemuligheder, som giver mening, fordi de rammesættes af en fortælling i bogen Er det mit hjem? Den er i øvrigt så smuk, at den har vundet Den Danske Designpris 2019. Børn har også krav på kvalitet!!!

Ørsteds materiale kombinerer fiktionens rammesætning med de sanselige forsøgs opdagelser. Ved at få sat ord på dem og få gjort dem til genstand for samtale får børnene den indsigt, der kan være vi et først skridt væk fra den diffuse angst eller handlingslammelse. 

Powered by Labrador CMS