Jens Raahauge

Blog

Klassens time #3. Buksevand på nettet

I UNICEF-podcast nr. 3 beskæftiger to elever fra rettighedsskoler og eksperten Helle Rabøl sig med det tilsyneladende evigt aktuelle fænomen mobning - og det er ganske komplekst!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mobning er et sejlivet fænomen i skoletilværelsen, men det finder nye veje i takt med de nye samværsmuligheder, som udviklingen giver. En stor del af mobningen ser ud til at være flyttet fra det fysiske samvær til nettet. Buksevand er blevet digitaliseret. Det må vi have øje for. Men lige så vigtigt er det at på huske det, som altid har været gældende: Der findes ikke nogen trykkestav, der får mobning til at fordufte med et hokuspokus; her virker kun reflekteret indsats.

Det har indtil for nylig været almindeligt, at vi koncentrerede os om individer - mobbere og ofre. Men det ser ud til at være langt mere virkningsfuldt at have øje for at styrke fællesskaberne, at have bemærket de sociale positioner i klassen og ud fra dette drage omsorg for fællesskabet og deltagerne i fællesskabet. Gruppen af mobbere er akkurat som gruppen af ofre sammensat af mange personligheder, så mobning skal ikke ses som et udslag af sammenstød mellem stærke og svage, men som et mønster. Derfor spiller de mange passive en afgørende rolle.

Læreren har et stort ansvar for at få fællesskabet til at fungere, men vi må ikke se bort fra det ekstra ansvar, der hviler på de passive kammerater og voksne.

Jens Raahauge

Jens Raahauge er uddannet lærer, skolebibliotekar og skoleleder. Han har været skoleleder i Helsingør og Kokkedal, er tidligere mangeårig formand for Dansklærerforeningens Folkeskolesektion og tidligere formand for Dansklærerforeningens Hus, som blandt andet driver Dansklærerforeningens Forlag. Desuden formand for Sophia Tænketank for pædagogik og dannelse, medlem Advisory Board for Unicefs Rettighedsskoler.

Eleverne Thea fra Husum og Eren fra Hjallelse fortæller om, hvordan mobningensb mange ansigter ser ud, set fra deres positioner. De peger på, at det er væsentligt at skelne mellem drillerier og den ekskluderende mobning, men taler også om, at noget som er drilleri blandt nære venner, kan virke som mobning, hvis det kommer ud til en større kreds. Og så peger de på, at det er lettere at håndtere mobning, hvis den sker ansigt til ansigt, dels fordi man kan tage til genmæle, og dels fordi det er overstået, når det er overstået, og ikke bliver liggende på nettet.

Sofie Østergaard omtaler i podcastens frikvarter, at man på rettighedsskolen i Hundested søger at fremme trivslen ved i en periode at lade alle skolens elever arbejde sammen på tværs af alderstrin, fx ved at lave teaterstykker eller ved at bygge en landsby. Gennem samarbejdet lærer man andre at kende, og de mindre får nogle ældre at går til, hvis de har brug for det.

Thea og Eren synes godt om ideen med at arbejde sammen på tværs af alder, men findes også, at det kan være svaært at få til at fungere. Det afhænger meget af lærerne, om venskabsklasser fungerer, har Thea erfaret. Og Eren er slet ikke klar over, hvem der er hans klasses venskabsklasse, hvis de da har en. Han mener, det er vigtigere, at man griber ind og siger fra, når man ser adfærd, der ikke er i orden.  

Helle Rabøl kalder den, der har en sådan tilgang, for ridder. Og dem skal vi have mange flere af: Vi skal lære vores elever, at man skal blande sig.

Så her er endnu en podcast, der er værd at lægge øre til, fordi den tager fat på et centralt tema og belyser det i al dets kompleksitet. Den sætter god gang i tankerne, men lover ingen nemme løsninger. Det er da stærk tiltro til lærerprofessionens udøvere. Og så giver den ikke lærerne mere arbejde, men tilbyder et andet perspektiv på arbejdet.

ps. for mig er det forunderligt også på dette felt at høre om fællesskabets afgørende betydning i løsning af skolens opgave, når hele folkeskolereformen bygger på at erstatte fællesskabet med en individfokusering!   

Powered by Labrador CMS