Jens Raahauge

Jens Raahauge

Blog

Klassens time #4. Færdselsregler på den digitale legeplads

Den fjerde UNICEF-podcast, Klassens time, ligger nu klar og venter på ører, der vil blive lidt klogere på børns og unges liv på sociale medier.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De to temaer, der oftest dukker op, når vi taler om problemer med børns og unges færdsel på nettet, er 1) brugen af billeder og 2) den hårde tone. Det fortæller Jon K. Lange fra Red Barnet. Han er den ekspert, som sammen med eleverne Liva og Catharina skal gøre os lidt klogere på børns og unges færdsel på nettet. Og de to elever er helt enige med eksperten - og bidrager med fine indsalg fra deres virkelighed.

Billeder:

Eksperten og de to elever fortæller om billeder, der stammer fra  omklædningsrum af omklædende og badende kammerater. Og de pointerer, at mobiler intet har at gøre i omklædningsrum på skolen (og vel heller ikke i idrætsforeninger).

Jens Raahauge

Jens Raahauge er uddannet lærer, skolebibliotekar og skoleleder. Han har været skoleleder i Helsingør og Kokkedal, er tidligere mangeårig formand for Dansklærerforeningens Folkeskolesektion og tidligere formand for Dansklærerforeningens Hus, som blandt andet driver Dansklærerforeningens Forlag. Desuden formand for Sophia Tænketank for pædagogik og dannelse, medlem Advisory Board for Unicefs Rettighedsskoler.

Men de fortæller også om fire børn, der er mobilbegyndere; de går ind i en chat med nogle, de ikke kender - og pludselig dukker en nøgen mand op. Men kun ét af børnene fortæller det til voksne, fordi de føler, at de selv har gjort noget forbudt og derfor er de skyldige. Det er vigtigt at få opbygget en tillid, så man tør tale sammen om det, der sker på nettet. En af eleverne fortæller, at hun i starten lod forældrene kigge med på hendes mobil, så de blev fortrolige med, hvad der foregår, og med at tale om brug af sociale medier. (Engang sagde man, at voksne skal opdrages fra starten!)

De fortæller også om forældre, der uden at spørge om lov rask væk lægger billeder af deres egne børn på nettet. Men det gælder for alle, også forældre, at man skal spørge om lov.

Jon K. Lange anbefaler, at man i starten kun lægger billeder ud i lukkede fora, hvor man kender alle, der deltager, at man er vælger billederne med omhu, og at man først måske lægger billeder bredere ud, når man er fortrolig med nettets måde at fungere på.

Den hårde tone:

Det er vigtigt med jævne mellemrum at tale om tonen, siger Jon K. Lange. For det at have talt om det, øger bevidstheden om, hvad man kan og vil og bør. Som ved almindeligt samvær er regler forskellige alt efter konteksten, de indgår i. Eleverne fortæller, at de bruger emojis til at tone ordene - er det for sjov, er det ironi eller.... Og ellers må man rette op på det, der bliver misforstået, når man ses.

Dette matcher fint ekspertens råd: Skriv kun det, du også kan sige ansigt til ansigt.

Det er tit lærerne tilbyder deres hjælp, fortæller eleverne. Og tilføjer, men det er jo os, der ved noget om det. De voksne forstår ikke helt det, der foregår, for de skriver lange sætninger, når de kommunikerer, mens vi skriver kort. 

De voksne bedømmer elevernes sprog ud fra, hvordan de selv bruger sproget og nettet. Og det kan ofte føre til, at forældre (og lærere) panikker og udsteder forbud i stedet for at lytte.

Derfor opfordrer Jon K. Lange til, at man i samtalen om adfærd på nettet glemmer alt om det digitale og taler sammen om grænser i almindelighed. Så kan børnenes og de unges moderne sprogadfærd mødes med de voknes livserfaring. 

En idé

Midt i udsendelsen ringer studieværten Sofie Østergaard til frikvarter, uddeler slik (skolekridt) og præsenterer en idé fra rettighedsskolen Herningvej Skole. Her afholder man sammenkomster for forældrene omkring temaet: børns liv på nettet, når elevernes begynder at arbejde digitalt.

Panelet finder, at det er et eksempel til efterfølgelse, fordi det er et problem, at de voksne ikke helt er fortrolige med, hvad det er for et liv, deres børn har på nettet. 

Ligesom det er et problem, at forældre uden at spørge om lov lægger billeder af deres børn på nettet!     

Powered by Labrador CMS