Jens Raahauge

Jens Raahauge

Blog

Samvirke

Samvirke har en altmodisch klang, men en fremtidspåtrængende betydning. En artikel i januarnummeret af coops tidsskrift Samvirke har inspireret til nogle overvejelser om de ord, vi bruger og møder.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi har ikke ord nok er titlen på en artikel af Line Kørner i Samvirke 1/2020. Dens pointe fremgår af underrubrikken: "Vores ordforråd er afgørende for, hvad vi er i stand til at tænke. Sproget er nemlig med til at skabe vores virkelighed."

Der er interessante eksempler på andre sprog, som sætter andre folkeslag i stand til at tænke anderledes end os. Russerne tænker anderledes omkring farver end os. Og et indfødt australsk folkeslag tænker i kompas og ikke i højre-venstre.

Dernæst behandles fænomenet priming, som i al sin skræmmende enkelthed går ud på, at man ubevidst bliver påvirket gennem lanceringen af udvalgte ord, som skal gøre jorden for vores handlinger, og som gør os tilbøjelige til at handle på  bestemte måder. Reklameindustrien bruger det. Politikernes spindoktorer bruger det. Og måske bruger vi lærere det selv.

Jens Raahauge

Jens Raahauge er uddannet lærer, skolebibliotekar og skoleleder. Han har været skoleleder i Helsingør og Kokkedal, er tidligere mangeårig formand for Dansklærerforeningens Folkeskolesektion og tidligere formand for Dansklærerforeningens Hus, som blandt andet driver Dansklærerforeningens Forlag. Desuden formand for Sophia Tænketank for pædagogik og dannelse, medlem Advisory Board for Unicefs Rettighedsskoler.

Derfor lægger artiklen op til en kritisk sproglære, hvor vi også har øre for det, der er lige så vigtigt som kommaer og sætningsanalyse. Line Kørner nævner selv, hvordan et tilsyneladende positivt begreb 12-talspiger er svinget fra at være en hyldest til de dygtige til at være en karakteristik af de konforme, stræbende og psykisk skrøbelige.

Jeg har kigget de reviderede fælles mål igennem og kan fortsat ikke finde ord, der har præg af det sansende og sansede menneske. Afsættet i det instrumentelle læringsmålsyn afføder et instrumentelt sprog. Altså vil dette sprogbrug påvirke undervisningen i instrumentel retning, og få elever og forældre til at efterspørge instrumentelle forløb.

I den glimrende bog Dannelse i alle fag gør Alexander von Oettingen grundigt opmærksom på, at undervisning betyder at vise det, der er underliggende. Og han pointerer, at det ikke har noget med undere at gøre. Men der mener jeg, at han går fejl - ikke faktuelt, men reelt. Alle, der har læst eller hørt Johannes Møllehaves hyldest til de sanske lærere blev ramt af, at han nævnte, at vi viser undere, fordi det er en associaltion, der ligger lige for, og en oplevelse, vi har haft i gyldne øjeblikke.

https://www.folkeskolen.dk/10520/alle-verdens-undere

Det er underet, de teknokratiske reformpåtvingere har taget fra os!

Instrumentaliseringen er affødt af individualiseringen, og derfor er det på sin vis fint, at artiklen om, at vi mangler ord, står i bladet Samvirke. I følge ordbogen er samvirke et gammeldags ord, men der er grund til at genopdage det, fordi det betyder lidt mere end, at vi arbejder sammen: Vi virker sammen - og sammen får vi noget til at virke!

Illustrationen til denne blog har jeg hugget fra en kommunal samarbejdsorganisation, og det er jo tydeligt, at de ved, at det ikke fungerer optimalt under de instrumentelle forvaltninger: de tandhjul kommer aldrig til at køre sammen.

Det er nytår, og det er på tide, vi finder ord nok til at kunne skabe et samvirke, som kan sætte undervisning på det nye folkeskoleideal.

Det er i øvrigt pudsigt, at virke på finsk betyder sætning. Undervisning må virke i helheder, og ikke i instrumentelt opsplittede enkeltdele og moduler -  det gælder i både grundskole og læreruddannelse.

De bedste ønsker om et godt nytår med frodig ordgrøde!   

Powered by Labrador CMS