Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Blog

Juledag, - en tværfaglige lærerprofessionsforberedende dag i december (– også kaldet ”juledag for første årgang” på læreruddannelsen

Målet med dagen er at kvalificere de studerendes evne til som kommende lærere at varetage nogle af de (utallige) opgaver i den danske folkeskole. Opgaver, der er tværgående, kulturelle og som kræver organisatorisk talent, en vis almenviden og en viden om den kulturelle kontekst. Med andre ord: Dette er en dag, der tager sit udgangspunkt i professionen frem for i fagene.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Juledag, - en tværfaglige lærerprofessionsforberedende dag i december (– også kaldet ”juledag for første årgang” på læreruddannelsen

“Vi glæder os i denne tid …”  - julen nærmer sig, og i folkeskolen afholdes et utal af jule-arrangementer. Der er juleeventyr, julens historie, Luciaoptog, der er adventkransefabrikation, klippedage, julehygge med og uden elever og juleafslutninger. For at forberede  til en del af de mangfoldige kulturelle udfordringer i folkeskolen er der hvert år i decemer en tværfaglig professionsforberedende dag for hele  første årgang på Læreruddannelsen i Aalborg. Det er en JULEDAG, der har et fælles program for hele årgangen.

Undervisningen veksler mellem læreroplæg, studenterindslag og holdarbejde. Og fællessang. 
 Og jinglebells.

Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Bodil Christensen. Lektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN. Master i Børnelitteratur. Efterskolelærer gennem mange år. Litteraturlæser og underviser i dansk

Målet med dagen er at kvalificere de studerendes evne til som kommende lærere at varetage nogle af de (utallige) opgaver i den danske folkeskole. Opgaver, der er tværgående, kulturelle og som kræver organisatorisk talent, en vis almenviden og en viden om den kulturelle kontekst. Med andre ord: Dette er en dag, der tager sit udgangspunkt i professionen frem for i fagene.

Der er ”jule-matematik”, der er Peters Jul, der er oplæsning, sang, julens historie og julens musik som tema på alle hold.

Det er en faglig dag, men det er også en hyggelig dag, hvor de studerendes kompetencer viser sig at være stærkt varierende i forhold til julens kulturelle, historiske og traditionsfyldte baggrund.

Om tre- fire år skal de studerende som lærere stå for mange af disse julearrangementer. Forhåbentlig vil de fylde lidt fag-fagligt indhold heri.

Det er KLM-lærerne, dansklærerne, matematiklærerne og musiklærerne, der står bag dagens afvikling. Dagens program er  - helt i julens ånd – det samme år efter år efter år. Der er ingen grund til at lage om på noget, der fungerer.

Glædelig julemåned til alle.

Bodil Christensen

Læreruddannelsen Aalborg