Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Blog

Klog er noget man øver sig på

Over en åbning i gangarealet på Horne Skole står der: ”Klog er noget man øver sig på”. Det gælder for elever, det gælder også for lærerstuderende, der altid bliver bedre, når de ”øver sig”.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Klog er noget man øver sig på

Over en åbning i gangarealet på Horne Skole står der: ”Klog er noget man øver sig på”. Det gælder for elever, det gælder også for lærerstuderende, der altid bliver bedre, når de ”øver sig”.

I mange år har jeg som underviser på Læreruddannelsen haft et fremragende samarbejde med ”mine” to lokale (og små 1. – 6. klasses skoler). Horne og Tornby Skoler har elever, der ikke så ofte har praktikanter med i undervisningen, så de glæder sig, når der kommer et hold lærerstuderende for at ”øve sig og blive klogere”. Mange af mine kolleger på Læreruddannelsen i Aalborg har lignende samarbejdsrelationer. Matematiklærerne er ude på Nibe Skole, der er studerende på Kongerslev Skole og mange andre af de små og større skoler i lokalområdet.

Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Bodil Christensen. Lektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN. Master i Børnelitteratur. Efterskolelærer gennem mange år. Litteraturlæser og underviser i dansk

Vi forsøger sammen at få praksis og teori til at hænge sammen.

Didaktiske overvejelser er altid interessante, når det viser sig, at virkeligheden er noget andet end den undervisningsplan, der nøje er beskrevet forud for dagens undervisning.

Temaet for undervisningen i Horne (hvor alle klasser har hver sin gruppe studerende som undervisere hele dagen) var ”Ordklasser og Julekalender”.

Så var der mange muligheder. Et krav var, at der skulle indgå bevægelse i undervisningen, og det blev alle klar over, var virkelig nødvendigt for at sikre koncentrationen en lang skoledag fra morgensangen 7.50 og til langt over middag.

Lærerne og pædagogerne på skolen er altid vældig hjælpsomme, hvis der skulle opstå nogle problemer, der ikke kan overskues af studerende, men ellers er det de studerende, der ”ér den!”. Det er godt. Der skal plaster på et knæ, der konfliktløses, der er gårdvagter, der er undervisning, gruppedannelse, flere konflikter og ind i mellem god læring.

”Klog er noget man øver sig på”. Her blev de lærerstuderende (første årgang, første semester, helt nye og uprøvede) en hel del klogere.

P:S. Underviserne og undervisningen på Læreruddannelsen er altså særdeles ofte ”ude i virkeligheden”. Der er virkelig megen praksis i mange fag. Forhåbentlig er det en reflekteret praksis, der kan sammenkæde teori og praksis.

Powered by Labrador CMS