Det kan være et stressmoment, når eleverne styrter ud i omklædningsrummene efter endt undervisning, skriver Trine Hemmer-Hansen.

Idrætslærer: Det er svært at være tilstede i omklædningsrummet

Ideelt set skal idrætslæreren være at finde i omklædningsrummet, for at give eleverne et trygt rum til omklædning, men det er svært altid at praktisere.

Offentliggjort

En trivselskommission blev i 2023 dannet af regeringen med henblik på at nedbringe mistrivsel og sårbarhed blandt børn og unge. Gennem anbefalinger skulle en gruppe af professionelle forsøge at imødekomme den stigende mistrivsel, og der skulle gennem forslag og direkte handling skabes grobund for en styrkelse af robustheden for den enkelte. 

Et af de tiltag, som kommissionen gerne fortsat vil sætte fokus på, er vigtigheden i at skabe et trygt rum for alle elever, både i forhold til omklædning og badesituationen.

Lærerens tilstedeværelse er vigtig

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er at dele refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: 
trinehemmer@hotmail.com

Jeg tror, at de fleste idrætslærere kan nikke genkendende til det stressmoment, når eleverne styrter ud i omklædningsrummene efter endt undervisning. Idrætsundervisningen kræver ofte lidt oprydning af læreren ved timens afslutning, og derfor er det logistisk vanskeligt at være i omklædningen med det samme. Lærerne skal være en smule effektive, da vi ofte selv skal klæde om, og måske nå i den anden ende af skolen til næste lektion. Derfor er det ikke altid muligt at gå med eleverne først og så rydde op bagefter. Det hænger desværre ikke sammen.

Samtidig er der ofte elever, der har brug for os lærere til alt muligt andet. Oveni at vi skal låse seks omklædningsrum op og fordele os ligeligt i dem.

Hvis jeg som lærer kunne stå i rummet som en sikkerhed for nogle elever, så gjorde jeg det. Jeg er spændt på, hvordan trivselskommissionen vil anbefale sig ud af de logistiske udfordringer. Virkeligheden er utilregnelig, og en lærers logistik er ikke ukompliceret i forhold til både arbejdsopgaver og meter, der skal tilbagelægges inden næste deadline.

Der er ingen tvivl om, at tryghed for eleverne ligger alle professionelle på sinde. Men et decideret voluminøst opsyn er nok utænkeligt. Ligesom det er i frikvarterene. 

Så skal der under alle omstændigheder flere ressourcer til og flere folk på dækket.