Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Blog

En podcast om krig, konkret grammatik og kollegial sparring

Hermed en digital omgang fredagsbrød til de lærere, der får hverdagen struktureret med fag og formidling også på en fredag, hvor det havde været meget, meget bedre at være på et fysisk matrikelnummer sammen med elever og kolleger - og rigtigt fredagsbrød.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En podcast om krig, konkret grammatik og kollegial sparring

Der stilles mange gode spørgsmål i de mange facebookgrupper, hvor lærere deler fag og formidling. Som underviser af lærerstuderende sætter jeg stor pris på at følge med på sidelinjen, og jeg anbefaler altid studerende på sidste årgang, at de skal ”lukke sig ind” i deres respektive faggruppefacebookgrupper. Her er nemlig alt, en lærer kan ønske sig: Kollegial sparring, konkrete råd og masser af hjælp til opgaver, tekster og karaktergivning. Lærere er altså fantastiske kolleger.

Netop i dag spørges der:

Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Bodil Christensen. Lektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN. Master i Børnelitteratur. Efterskolelærer gennem mange år. Litteraturlæser og underviser i dansk

”Er der nogen, som har et godt eksempel på en reportage og podcast med temaet krig/ på flugt fra krig?”

”Her er min kollegas opgave 'Skab fejl', som er en omvendt 'Ret en tekst'. Tekststykkerne er taget fra en retskrivningsprøve for 7. klasse. Kan I bruge den, så værsgo”

”Jeg kigger på opgivelsesliste til eksamen - under Multimodale tekster står der 8 genreeksempler - skal det så være 8 forskellige genrer? ”

”Jeg er i gang med at forberede om dokumentargenren og emnet mønsterbryder til min 10. kl. Det er ikke en genre jeg arbejdet så meget med før - derfor vil jeg høre om der er nogen derude, der har nogle gode materialer, som de vil dele. F.eks. PP med intro og oversigt over undergenrer, som jeg kan bruge til Screen cast?”

Der deles opgaver, der deles tekstforslag, der gives inspiration. Uden tøven.

Og i denne uge, der har været ret kaotisk for de fleste af os, da deles masser af gode forslag til, hvordan onlineundervisning kan foregå. Der er helt pragmatiske løsninger, der er hjælp til mere tekniske udfordringer, der er afprøvede forløb, der kan indgå i andres undervisning.

Var jeg ikke allerede dansklærer, (dog for lærerstuderende, men det er jo næsten det samme J), så ville jeg være folkeskolelærer og en del af det kollegiale fællesskab, hvor alle deler, og hvor det er muligt at spørge om… alt danskfagligt.

Det er imponerende, hvad lærerne giver sig i kast med. Innovativ undervisning, digitale løsninger med masser af faglighed og der er en mangfoldighed af nye, unge tekster, der hentes fra alle medier: Podcast, youtube, bloggere og til tider også fra dr.dk. Og bøgerJ

Hermed en digital omgang fredagsbrød til de lærere, der får hverdagen struktureret med fag og formidling også på en fredag, hvor det havde været meget, meget bedre at være på et fysisk matrikelnummer sammen med elever og kolleger  - og rigtigt fredagsbrød.

P.S Og en solskinshistorie, som jeg også lige har læst i samme gruppe, - blot anonymiseret en anelse, da jeg ikke har tjekket rettighederne: ”Efter en dansktime i går om Det moderne Gennembrud og med brug af både classtools' lykkehjul + Kahoot, fik jeg i morgens denne besked fra en elev (som normalvis ikke er videre fan af danskfaget):

"Hej Karoline Jeg ville bare lige skrive og lade dig vide, at jeg synes, den undervisning vi lavede i går og forhåbentlig også skal lave i dag var ret sjov at være med til faktisk.”

”Stor er den som véd,

men større

er den som véd

hvor han skal spørge”