Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Blog

Hvordan det er at være online-lærerstuderende denne tirsdag i online-uge-2

Studerende har kun ros (og er tålmodige og overbærende) når det kommer til online-undervisernes bedste bud på undervisning Generelt set går det fint, og jeg synes faktisk, at jeg får meget fagligt ud af de ting, der bliver lagt op til os. Rutinen med fjernundervisning er så småt ved at indfinde sig. Oplæg og opgaver. Egentlig meget lignende den ”normale” hverdag og det fungerer faktisk efter omstændighederne meget fint. Det står jo nærmest skrevet i jobbeskrivelsen som lærer, at IT ikke er en noget, man skal kunne finde ud af, men de garvede lærere har overrasket, og det fungerer. Min oplevelse er, at jeg lærer mest i de fag hvor lærerne lægger videoer op, laver skypemøder eller kræver gruppearbejde.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvordan det er at være online-lærerstuderende denne tirsdag i online-uge-2

Jeg har igen i dag spurgt studerende på Læreruddannelsen i Aalborg: Hvordan har I det, hvordan er studiet, når det er online?

Som underviser er det ”nemt” at sende opgaver ud, man får ikke den spontane respons i ”klynk og klage”, hvis man overskrider den ”rimelige” arbejdsmængde. Man får heller ikke de spørgende øjne, en munter latter eller tæt-på-at-falde-i-søvn-attituder. Det gør det svært at vide, hvordan der ser ud på de andre sider af skærmene. Derfor spurgte jeg igen i dag, - og de studerende svarer (som altid) beredvilligt på lektorens spørgsmål. Måske kan vi blive lidt klogere på online-undervisningens fordele og ulemper. Her er svarene samlet i grupper efter udsagn, og jeg har valgt overskuelighed fremfor mangfoldigheden:

Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Bodil Christensen. Lektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN. Master i Børnelitteratur. Efterskolelærer gennem mange år. Litteraturlæser og underviser i dansk

Studerende er optaget af verdens- og samfundsproblemet

Jeg ser frem til, at samfundet kommer tilbage til en normal tilstand, bevidst om at denne usikre og utrygge periode nok skal gå. Nu vil jeg lukke katten ud vel vidende, at hun vil ind igen om fem minutter.

Der er måske en lille chance for, at der kommer en opblomstring i respekten for lærere efter forældrenes hjemmeundervisning

Studerende forsøger at få struktur på dagen

Jeg synes, at det er blevet mere overskueligt at studere online. Jeg er blevet mere vant til det

Jeg havde frygtet, at jeg ville gå lidt i selvsving af at skulle være hjemme hele tiden - men der er lavet en god og spændende plan, så indtil videre går det godt :-)

Studerende har kun ros (og er tålmodige og overbærende) når det kommer til online-undervisernes bedste bud på undervisning

Generelt set går det fint, og jeg synes faktisk, at jeg får meget fagligt ud af de ting, der bliver lagt op til os.

Rutinen med fjernundervisning er så småt ved at indfinde sig. Oplæg og opgaver. Egentlig meget lignende den ”normale” hverdag og det fungerer faktisk efter omstændighederne meget fint. Det står jo nærmest skrevet i jobbeskrivelsen som lærer, at IT ikke er en noget, man skal kunne finde ud af, men de garvede lærere har overrasket, og det fungerer.

Min oplevelse er, at jeg lærer mest i de fag hvor lærerne lægger videoer op, laver skypemøder eller kræver gruppearbejde.

Studerende synes, at studie og fritid flyder (alt for meget) sammen

Nogle dage er jeg produktiv, andre dage knap så meget. Arbejdsdag og fridag flyder sammen, men langsomt er en rutine ved at være på plads. Der er dog stadigvæk så meget, der forstyrrer. Mobilen, der dinger. Katte, der skal lukkes ind og ud, samt den evige kamp, der er éns selvopholdelsesdrift. Dette handler vel også om at stille realistiske krav til sig selv. Hvilket jeg ikke er det bedste til. Yderligere bruger jeg lang mere tid på studiet nu, end jeg gjorde før, fordi jeg ikke ved, hvornår det er okay at stoppe. Jeg fungerer bare bedst i faste rammer, men jeg er ved at finde fodfæstet igen.

Jeg vil tilføje, at mængden af opgaver er passende (i dansk), men at jeg hurtigt kommer bagefter pga alle mine børn - derfor kunne fredags-fri falde i god jord her.

Samtidig synes jeg dog, at jeg mangler en tydelig følelse af, hvornår jeg er færdig med at studere for en dag, da det hele er blevet en smule mere flydende. Jeg er lidt spændt på alt det med eksamensopgaver og så videre.

Studerende samarbejder på digitale platforme

I dag har jeg arbejdet med en opgave med Signe, som vi skal aflevere i samfundsfag. Herudover har jeg haft gruppe-feedback på en opgave, vi har afleveret i modulet "undervisning af tosprogede elever", og nu vil jeg til at læse dagens tekst, som du har sendt os :-)

Snakken med ens medstuderende foregår over enten Messenger eller Skype.

Det kan gå an, men man savner efterhånden det sociale samvær på skolen. Morgensang, krammere og blikket man sender til ens medstuderende, når pausen er ved at indfinde sig, og man overvejer, om det er en sandwich i denne pause eller den næste.

Studerende skal vænne sig (alt for meget) til at være foran en skærm

Foran min stationære computer, der for 14 dage siden var mest forbeholdt afslapning og gaming, er jeg nu så småt ved at finde mig tilrette i hverdagens nye tempo.

Samlet kan jeg konstatere, at studerende (og underviserne) glæder sig til, at det bliver hverdag, og der vil være chokoladeboller en torsdag, kram og kaffe og kantine og det, der i særlig grad er motiverende som studerende: Medstuderende, der også har set ManUnited tabe en kamp, medstuderende, der også har lyst til at tale om biler, bøger, børn og som vil se billeder på mobilen. Medstuderende, der kan motivere til at læse også de kedelige kapitler i kristendomsfagets kompendium. Medstuderende, - der bare er mennesker, der møder en med smil og munterhed.

Således status her i uge 2. Forhåbentlig bliver der ikke mange ugers opdatering.

Med hilsen fra hjemmekontoret

Bodil Christensen, Læreruddannelsen Aalborg