Jens Raahauge

Blog

ILLUMineret blind vinkel

I den fine bestræbelse på at gå fra læringsstyring til undervisningskunst ignorerer Thomas Illum Hansen et fundamentalt problem.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Thomas Illum Hansen plæderer godt og velbegrundet for, at vi skal flytte os fra læringsstyring til undervisningskunst. Men han overser efter min opfattelse, at lærere, der fortsat er bundet op på en ensidig kompetencetænkning med afsæt i centralt fastsatte læringsmål, aldrig vil få den professionelle fortolkningsfrihed, der er kunstens afsæt. 

Undervisningskunst forudsætter et afsæt i formål, der omsættes til undervisningsmål. Ud af dette springer læring OG dannelse.

At operere med undervisningskunst på basis af læringsmål svarer til at reducere billedkunst til at male inden for stregerne.     

Jens Raahauge

Jens Raahauge er uddannet lærer, skolebibliotekar og skoleleder. Han har været skoleleder i Helsingør og Kokkedal, er tidligere mangeårig formand for Dansklærerforeningens Folkeskolesektion og tidligere formand for Dansklærerforeningens Hus, som blandt andet driver Dansklærerforeningens Forlag. Desuden formand for Sophia Tænketank for pædagogik og dannelse, medlem Advisory Board for Unicefs Rettighedsskoler.

Det er dette uafklarede forhold, der ILLUMineres i Thomas Illum Hansens indlæg, der - mildt sagt - er alt for venligt over for skolereformens kompetencegrundlag.