Jens Raahauge
Blog
Ups! En parentes kan (ikke) bruges til noget
Martin A. Hansen og Klaus Rifbjerg figurerer fortsat som obligatorisk læsning på gymnasiets læreplaner. Så helt forsvundet fra kanonlisten er det altså ikke. Det fremgår af en parentes i bilag til Fælles Mål. Og det havde jeg overset.
I kanon-listerne der blev vedtaget tilbage i Ulla Tørnæs' regeringstid, var der en obligatorisk fællesliste for folkeskole og gymnasium og to vejledende lister, en for hver af de to områder.
Forfatterskaberne på den fælles kanon var ikke valgt ud fra at de skulle være væsentligere end dem på de vejledende, men på baggrund af at de ville kunne læses både i folkeskolen og i gymnasiet. Hele argumentationen for at gøre dem obligatoriske var, at overgangen mellem grundskole og ungdomsuddannelse kunne lettes af kendt stof der kunne bygges videre på. Populært sagt ville det ikke længere være relevant, at elever efter sommerferien luftede deres hukommelsestab over for deres nye dansklærer i gymnasiet og sagde at de aldrig havde hørt om H.C. Andersen, Johs. V. Jensen eller Karen Blixen.
Denne argumentation var politisk basal da Ulla Tørnæs fik vedtaget den kanonlisterne, både den obligatoriske og de vejledende. Derfor har jeg været blind af forudindtagethed, da jeg overså at den reviderede kanonliste var efterfulgt af en parentes (folkeskolen).
Dansk-gruppen der har udarbejdet den nye Fælles Mål, har altså fået ikke konsekvenser for stx-området, for så vidt jeg kan få oplyst, er der ikke planer om at ændre på gymnasiets læreplaner. Jeg beklager denne fejllæsning, som jo blandt andet har bevirket at jeg har talt generelt om kanon, hvor revisionen er specifikt folkeskolerelateret.
Jeg har altså talt usandt! Og det beklager jeg.
Til gengæld mener jeg så at der er endnu mere grundt til at undre sig over processen. Hvorfor har en ændring af det der var det politiske omdrejningspunkt ved den obligatoriske kanons vedtagelse, ikke skullet diskuteres åbent? Og når man har opgivet sammenhængen mellem folkeskole og gymnasium, hvorfor så ikke udnytte muligheden for at diskutere en helt anderledes folkeskolerettet kanon?
ps. Jeg skylder digteren Vagn Steen tak for inspiration til overskriften. Faktisk har jeg blot sat et 'ups' foran en af hans finurlige, konkrete digte.