Blog
Frygten for fremtiden
I en tid med kaos og uro omkring lærernes arbejdstid, kuldsejlet forhandlinger og meget lidt lyst til gentagelse af tidligere tiders håbløse lockout, frygter jeg matematiklærermangel
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er ikke hvem som helst, der kan undervise i matematik og det er ikke en opgave for en grøn matematisk student fra det lokale gymnasium. Det kræver mere end at kunne de 4 regningsarter at undervise i matematik i folkeskolen. Det kræver stor didaktisk indsigt i faget, indsigt i marginalgruppernes kognition, teknologiske færdigheder, klasserumsledelse og motivation for at undervise i faget og meget mere, som man bl.a. lærer på læreruddannelsen.
Matematik er en af demokratiets byggestene, et vigtigt element i mange uddannelser og rigtig godt at kunne gennem hele livet. Og så sidder jeg her og frygter, at den faglighed er der mange elever, der ikke skal have sig med gennem deres liv, fordi man ikke kan finde ud af at aftale ordentlige arbejdsvilkår for lærerne. Det bliver svært, når endnu flere elever ikke klarer sig godt i matematik, for landets konkurrenceevne, eleverne og demokratiet.
Jeg er spændt på, hvordan de vil tiltrække lærerstuderende fremover. Hvorfor blive lærer, når man kan se hvor usselt de bliver behandlet. Hvor fedt er det lige at blive lærer, når man periodisk må se sig selv som strejkende eller lockoutet, hvilket på alle planer er en rigtig dyr oplevelse. Den nuværende situation sælger ikke mange billetter til læreruddannelsen.
Og jeg er sikker på, at der er mange matematiklærere, der lige nu tænker, at det her cirkus, det orker jeg simpelthen ikke. Jeg orker ikke at blive udstillet på denne fornedrende måde og drevet rundt i manegen af en innovationsminister og hendes hold af tal-jonglører, der gør deres yderste for at lærerstanden ikke skal have løn for fortjent og arbejdsvilkår, der sikrer, at man faktisk kan løse den opgave man er sat til at varetage. Situationen gør intet godt for den lærermangel, vi allerede har.
Vi har brug for veluddannelse og efteruddannelse matematiklærere til alle eleverne i folkeskolen for vor alles bedste