Folkeskolens matematikrådgiver

Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Aflyste matematiktimer

Eleverne skal på tur, og de skal deltage i forskellige arrangementer og udflugter - også i matematiktimerne.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg er den glade matematiklærer i to 8. klasser, der lige kan se, at de næste to uger sker der mange andre ting for eleverne, der selvfølgelig også er vigtige. Der er atletikdag for hele skolen, så er der lige en kajaktur for hele 8. Årgang og Skillsdag på Diakonisestiftelsen. Fysiklæreren har organiseret en udflugt, og så er der også lige Science på Frederiksberg. Håber ikke at deres forældre har lavet alt for mange familieudflugter.

Det er dejligt for eleverne, at der er variationer i dagligdagen, og de har godt af at få erfaringer og oplevelser med temaer uden for den almindelige undervisning. Men det er en udfordring at eleverne ikke får den undervisning i fagene, som de skal. Specielt de små fag er sensitive over for aflysninger og vi ved godt at regelmæssighed er godt for indlæringen i fagene. Så efter en masse gode udflugter er der altid noget fagligt, der skal samles op på. I matematik er vi heldige på papiret at have fået en ekstra time, men den forsvinder jo bare med udflugter.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Hvad sker der så?

Ja, jeg skal rette datoer og forventninger til målopfyldelse i Min Uddannelse, og jeg skal finde ud af at indhente noget af den tabte tid på en fornuftig måde. At planlægge undervisning er en yderst dynamisk proces, der hele tiden skal tage højde for, hvor langt eleverne er nået, og hvad de har fået lært. Det er en vedvarende ting at planlægge undervisning.

Læreren kommer heller ikke altid til undervisningen!

Jeg har selv været ramt af kursus og konferencer, hvilket har været fantastisk, men også betydet at eleverne har haft vikar. Der er selvfølgelig lagt vikarplan og det er tænkt ind, at det er vikarvenligt materiale, der skal arbejdes med. Men alligevel er det ikke det samme, og lærer/elerelationerne er under pres.

Konklusion

Samlet kan jeg konkludere, at der går en masse tid fra matematikundervisningen til en masse gode udflugter og oplevelser for børnene, og det er et vilkår, som vi må håndtere. I en målstyret hverdag er det godt at opleve noget andet, og alt læres ikke i en skole, der er heldigvis mange andre muligheder for eleverne og lærerne ude omkring – håber de oplever noget godt, som de tager med til næste matematiktime.

Powered by Labrador CMS