Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

At dele sine personlige undervisningsforløb med andre

Kan man i virkeligheden genbruge andres undervisningsforløb i sin egen undervisning.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Effektivisering?

Der vælter en strøm af effektiviseringsforslag ned over folkeskolen, hvoraf flere handler om at kompensere for lærernes ikke tilstrækkelige tid til forberedelse. Det må være den kategori genanvendelig undervisningsforløb befinder sig i. Men er det overhovedet at anvende andre læreres undervisningsforløb, der er tilpasset deres klasser i ens egen undervisning.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Elevgruppens behov

For mig udspringer et undervisningsforløb af elevgruppens behov. Deres behov kan være mange, fx sociale, fysiske, psykiske, kognitive. Men der kan også være specielle interesser i elevgruppen, der giver god mening at inddrage i undervisningen. Der kan være viden som de har brug for at have i deres personlige matematiske værktøjskasse. Når flere elever i klassen har fået et fritidsjob giver det god mening at arbejde med skat, når en af elevernes familie har vundet i Lotto, er det relevant at arbejde med sandsynlighedsregning osv. Opståede hændelser gør at man må ændre sin årsplan, men det har vi jo altid gjort, for undervisningen skal tage udgangspunkt i elevernes behov.

Lektionsstudier

I Japan arbejder lærerne med lektionsstudier, der er gennemprøvede og gennemdiskuterede forløb, der er bygget op om skabeloner, som deltagerne har kendskab til. Og det er meget tidskrævende at arbejde med lektionsstudier, men det er en del af lærerkulturen i Japan og implementeret i deres hverdag som et professionelt værktøj. Det er langt fra den virkelighed, som vi arbejder i her i DK. Så derfor kan man godt spekulere over, om man i virkeligheden kan dele et undervisningsforløb.

Lærebøgerne

Men der findes heldigvis også fantastiske og velfungerende lærebøger, der serverer gennemtænkte og velproducerede forløb på et sølvfad for os matematiklærere. Bøgerne behøves ikke at blive brugt slavisk og lineært, jeg bruger ofte bøgerne som min faglige rettesnor, men ændrer opgaverne og tilføjer nye, og lægger andre aktiviteter ind i bøgernes forløb. Fik eleverne lært det stof, som de arbejdede med eller skal der lige bruges lidt ekstra tid og nye opgaver til, det er vel det, den professionelle lærer afgør i sin daglige praksis.

Bliver et undervisningsforløb bedre af, at blive skrevet ned?

Jeg tænker ikke at min undervisning bliver bedre af, at alt bliver skrevet ned. Jeg er faktisk sikker på, at jo mere fastlagt et forløb er på skrift, jo mindre fleksibelt, overraskende, aktuelt og målrettet elevgruppen bliver det også. Hvad er vigtigst en plan for undervisningen eller en stadig tilpasning til elevgruppen. Jeg er ikke i tvivl. Der kan godt være en plan, men den skal være overordnet og fleksibel, men det er jo det, jeg plejer at skrive i årsplanen. Det er derfor vigtigt at lærernes professionelle værktøjskasser er opdateret, parat til brug og fyldt godt op.

Jeg tror ikke, at man kan genbruge andres undervisningsforløb, men man kan bruge dem som inspiration og så lave sit helt eget.