Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Autoriteten smuldrer - lov 410

Står på sidste dagen af Læringsfestivalen og hører, at vi er blevet lockouttet. En folkeskole i knæ er endnu en gang blevet ydmyget.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vores autoritet smuldrer og vores professionalisme er ikke en del af ligningen. Man står midt mellem alle undervisningsmaterialerne og mulighederne i Bella Centret og mærker afmagten. Man går fra kæmpe motivation og lyst til undervisningen til en følelse af, at det hele er ligegyldigt. En af udstillerne fik mig til at tænke på arbejdshukommelse, og jeg kom i tanke om flere elever, hvor det ville være gavnligt med større fokus på netop det tema. Der er en gruppe elever, der er udfordret på arbejdshukommelsen, og de er ekstra udfordret i matematiktimerne, og vi kan gøre noget ved det. Men lige nu fylder det strejke og lockout mere i mit hovede end nye tiltage i undervisningen. Det føles helt forkert.

Reformen

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Reformen lovede påvores vegne eleverne bevægelse i undervisningen - det er bare ikke altid muligt. Det fungerer for nogen, men det fungerer ikke for mig, jeg er mere optaget af teknologi i matematikundervisningen end jeg er af, at eleverne løber op og ned ad trapperne for at træne en færdighed. Nogen havde travlt på vores vegne at love indsatser, som vi blev gidslet med. Vi kæmper dagligt med reformens udfordringer, og jeg føler at reformtiltag planlagt bag et skrivebord underminerer min autoritet og integritet. Folkeskolen er i knæ.

Fremtiden

jeg frygter fremtiden og det lovindgreb, der afslutter lockoutten, og tænker, at det er et kæmpe demokratisk problem, at man overhovedet kan gøre brug af lockout. Vores autoritet er undergravet, og vi bliver banket på plads igen. Vi møder op på skolen og kæmper for at indhente det forsømte for elevernes skyld. Jeg er sikker på, at der er kollegaer, der ikke vender tilbage til skolen, for nu er det nok. Hvem orker være offentlig ansat?

Lov 410

Lad os ikke håbe at lov 410 lover eleverne og forældrene ydelser, som det ikke er muligt for os at levere, for det vil bare trække folkeskolen endnu længere ned i sumpen. Giv nu lærerne ordentlige muligheder for at udøve deres profession, hør på os og lav en aftale, som er til gavn for skolen og elevernes læring. Vi vil bare gerne passe vores arbejde.