Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Det gode børneliv

Vi lever i et digitalt samfund, og der er masser af udfordringer, som vi dagligt bliver konfronteret med. Hvad er skolens rolle i sikringen af det gode børneliv?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det gode børneliv. Skolen og børnelivet. Hvem har ansvaret? Hvad gør skolen, når forældrene skændes, når pengene er små, når vennerne ikke er de bedste, når sproget og kulturen er en udfordring, når der ikke er tradition for uddannelse, og når man faktisk ikke orker gå i skole?

Skolen og det gode børneliv

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Hver eneste dag bliver jeg gennem mit lærerarbejde konfronteret med elever, der ikke lever det gode børneliv. Min opgave er så at undervise dem i matematik, og jeg er sikker på, at det er en kompetence, som er absolut nødvendig for dem resten af deres liv. Faget stiller krav til eleverne om ræsonnement, fordybelse, flittighed, kommunikation, abstrakt tænkning og meget mere. Men det kan være svært, når man ikke har det gode børneliv, at have overskud til et fag, der er abstrakt og kræver ro og fordybelse.

Test og prøver

Vi byder eleverne test og prøver, der udstiller deres inkompetence. Vi har en skole, der ikke for tiden er gearet til at rumme alle børn. Hvem tager egentlig ansvaret for de elever, der ikke har det gode børneliv i skolen.

Jeg bilder mig ind, at matematik er en livsvigtig og livsvarig nødvendig kompetence, der sikrer det gode voksenliv, men hvad med det gode børneliv. Hvad er det faget gør ved eleverne? Nationale test giver i hvert fald nogen af dem skoledødsstødet. Det er vigtigt at skolen og matematikundervisningen er relevant i forhold til eleverne, at der bliver arbejdet med virkelige problemstillinger, og at der er differentieret plads til alle eleverne. Dette understøttes ikke af den testkultur, der nu er blevet en del af skolen.

Det gode børneliv og teknologien

Vi er ved at drukne i teknologi i vores hverdag, og vi har ikke taget aktivt stilling til, hvordan den skal være en del af vores liv. Teknologien er der bare. Når teknologien bliver for uoverskuelig, så forbyder vi den. Vi bilder os ind, at alt er bedre, hvis børnene ikke bruger deres mobiltelefon i skolen. Vi tænker slet ikke over at mobiltelefonen er deres livsline til venner, en skattekiste af viden og fyldt med tryghed, når man kan kontakte sine forældre. Det gode børneliv og forbud mod teknologi hænger i min verden ikke sammen. Jeg ser undervisning og læring som vejen frem til kompetent teknologibrug.

Jeg håber, at det gode børneliv får en fremtrædende plads i debatten om skolen, og jeg håber også, at vi får set ind i designet af fagene og teknologiforståelsen i skolen for at sikre det gode børneliv.