Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Digimath Multiplier event i Glasgow

Så gik der lige 2 år i et internationalt samarbejde, og hvad vi fik så ud af det?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Torsdag d.31.8.2017 var der Digimath Multiplier event i Glasgow, hvor alle deltagerne fra Irland, Nordirland, Skotland, Schweiz, Finland og Danmark afsluttede et 2 årigt samarbejde omkring teknologi i matematikundervisningen.

Landene er forskellige, lærerne er forskellige, kulturen er forskellig, deltagerne i projektet er forskellige, nogle er konsulenter, nogle arbejder på erhvervsskoler, nogle i læreruddannelsen, en i gymnasiet, en i et ministerium og en er matematiklærer i den danske folkeskole! Men selvom vi er meget forskellige, har vi alle de samme udfordringer, når det kommer til teknologi i matematikundervisningen. Vi opdagede hurtigt, at der var færre lærere end vi troede, der arbejdede med teknologi i deres undervisning, og det var også tydelig, at det var den samme type lærere, der arbejdede mest med teknologien i matematikundervisningen - de såkaldte early adopters, der er de lærere, der ligegyldigt omstændighederne vil anvende teknologi i deres undervisning. Det interessante er så, hvordan vi kan få helt almindelige lærere til at anvende mere teknologi på en måde, så eleverne lærer mere matematik, i deres undervisning. Vi har udviklet ”The trafficlight system”, der er et trafiklys, hvor det røde symboliserer undervisning med teknologi, hvor eleverne ikke lærer matematik, men blot anvender teknologien til at løse opgaven. Det gule viser undervisning, der virker smart og moderne, men elevernes matematikfaglige udbytte er ikke mindre eller ikke eksisterende. Det grønne symboliserer undervisning, hvor elevernes læring og forståelse af matematik understøttes af teknologien og de opnår en form for dybdelæring og engagement i matematikfaglige problemstillinger og opgaver, der sikrer mere læring hos eleverne.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Det har været en fantastisk oplevelse at arbejde sammen med andre i et Eramus+ projekt, og vi fik alle lært meget af hinanden og projektet. Projektet har en hjemmeside, hvor der ligger enormt mange materialer og ressourcer lige til at bruge, når man skal arbejde med teknologi i matematikundervisningen på den fede måde!

https://sites.google.com/site/digimathseu/home