Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Hjælp, matematik er svært

Alle elever har brug for et positivt mindset omkring matematik, men det er langt fra altid virkeligheden. Hvad kan man gøre.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Elever uden motivation. Forældre uden viden. Hårdtarbejdende matematiklærere. Det er til tider virkelighed i skolen.

Jeg er optaget af den måde, som den amerikanske forsker og professor i matematikundervisning Jo Boaler arbejder med elever i matematikundervisningen. Hun har fulgt og studeret rigtig mange elever i grundskolen og gymnasiet, for at finde ud af, hvordan de lærer og hvordan man mest effektivt kan frigøre matematikpotentialet i alle elever. Hun har konstateret, at der er stor forskel på forskningens resultater og matematikundervisningen i den virkelige verden. Og der er stor forskel på matematikundervisningen i skolen og hjemmet. Hvis alle eleverne skal blive dygtige til matematik, skal det foregå i et samarbejde, hvor skolen skal inddrage forældrene og give dem strategier til at understøtte deres børns læring af matematik. Der skal være et fælles matematisk mindset for skole og hjem, der styrker elevernes selvtillid i matematik. Jo Boaler foreslår, at man taler med forældrene om nedenstående punkter:

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

  • Hvordan lærer eleverne matematik
  • Hvordan kan man lære af fejl
  • Hvordan kan man arbejde med problemløsning
  • Hvordan kan eleverne få en positiv tilgang til matematik
  • Hvad betyder test, prøver og karakterer for elevernes motivation for faget
  • Hvordan får alle elever et positivt matematisk mindset

Forældre kan til tider opfatte færdighedstræning som værende ”rigtig matematikundervisning”, og det presser elevernes matematik-opfattelse, når der er divergens mellem skolen og hjemmets opfattelse af faget.  

Jeg har afholdt familiematematikaftener for at vise forældrene hvad matematik også er. Vi har arbejdet med spil og lege, grublere og gåder for at give forældrene oplevelsen af, at matematik er meget andet end træning, lektier og en sur pligt.

Alle elever har brug for at have matematiske kompetencer og et positivt mindset omkring matematik i deres videre liv og studier.