Folkeskolens matematikrådgiver

Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Hvad er sammenhængen mellem trafiklys, IT og matematikundervisning?

Så er turen med Digimath gået til Belfast, hvor der står diskussioner om IT og matematikundervisning på dagsordenen, og hvor der også lige er besøg ud til en skole med skoleuniformer!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er en god diskussion værd at tale om, hvordan, hvor meget og hvilken IT, vi kan anvende i skolen.

Det er nemlig ikke nemt at implementere IT i matematikundervisningen og så samtidig sikre at eleverne lærer en masse matematik, at de får arbejdet med problemløsning, at de er motiverede og at IT hjælper eleverne med større forståelse af fagets indhold.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

For at gøre det hele lidt lettere for lærerne, har vi udviklet et værktøj -  et trafiklys der med sine tre farver henviser til tre niveauer et program eller en teknologi kan befinde sig på

Grøn – Teknologien hjælper eleverne med læringen og forståelsen af matematik

Gul – Teknologien har kun lidt eller ingen indflydelse på elevernes læring, men er bare en bekvem måde at arbejde på

Rød – Teknologien gør arbejdet for eleverne, de lærer ikke nyt stof og de arbejder ikke aktivt med allerede indlært stof

Når man som lærer, står over for valget af teknologi til sin matematikundervisning, er der mange spørgsmål, der skal besvares og ting, der skal tages stilling til. Hvad er det eleverne skal lære, og hvad kan teknologi hjælpe dem med? Hvilken teknologi skal inddrages?

Håber at trafiklyset kan sætte nogle tanker i gang og valgene af teknologi dermed kan blive kvalificeret!

I starten af september afsluttes projektet med en stor konference i Glasgow, og derefter udkommer der en hjemmeside, hvor man kan finde guides til at undervise med IT i matematikundervisningen, undervisningsforløb og litteratur. Der kommer link til hjemmesiden til september!

Powered by Labrador CMS