Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Hvordan kan man gennemføre kompetenceorienteret matematikundervisning?

Jeg er ret vild og nysgerrig på kompetencerne, og er helt sikker på, at det er dem, som eleverne får hårdt brug for i deres videre uddannelse og liv.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg oplever ofte i min hverdag, at kompetencerne kan udfordre mine elevers opfattelse af læring i matematik. De forbinder ofte det at være dygtig til matematik med færdigheder, og gerne meget målbare færdigheder. Man er dygtig til matematik, hvis man kan huske formler og kan løse ligninger, regne arealer ud af cirkler og finde vinkler og sider i trekanter. Men for mig er det noget helt andet der tæller, og jeg tænker at eleverne er gode til matematik, når de kan argumentere for en løsning, når de er vedholdende og nysgerrige på at finde  løsningerne på et problem, og hvis de kan tænke selv. Det er også vigtigt, at de er gode til at samarbejde, at de kender egne og andres faglige styrker, og at de ikke går på kompromis med kvaliteten af deres arbejde. Jeg er også optaget af elevernes deltagelse i en problemløsningsproces, hvordan de bidrager og strukturerer arbejdet, og hvor realistiske de er i forhold til deres endelige resultater. 

Jeg møder elever i skolen, der ikke er vilde med at skulle anstrenge sig, men det bliver man nødt til, når man vil være dygtig til matematik og have matematiske kompetencer med sig. Det er absolut nødvendigt at forholde sig til de matematiske kompetencer, elevernes kompetencer og deres tilegnelse af nye kompetencer i enhver matematiktime.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Matematiklærerens dag 2018

Hvis du vil vide mere om hvordan man gennemføre kompetenceorienteret undervisning i matematiktimerne, og er i nærheden af Campus Carlsberg d.11. april 2018, så er det om at få tilmeldt sig til Matematiklærerens dag 2018 via linket

https://ucc.dk/aktuelt/konferencer/matematiklaererens-dag-2018