Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Jagten på inspiration og den gode opgave

Skoleåret går på hæld. Hvor fandt jeg inspiration. Hvad var gode opgaver.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Man har altid brug for inspiration og nye ideer til sin undervisning. Der findes mange udenlandske og danske hjemmesider med masser af guf til en matematiklærer. Jeg har med stor fornøjelse anvendt opgaver fra https://nrich.maths.org/. Her er der mange problemløsningsopgaver, og sproget er ikke mere den helt store udfordring. Nogle af eleverne har dog til tider følt det, som en ekstra udfordring, at der var ord, som de ikke kendte og måtte oversætte. Men NRICH har mange rigtig gode problemløsningsopgaver.

Opbygningen

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Lærerdel, hvor man kan læse artikler om matematikdidaktik og følge lidt med i, hvordan det er at være matematiklærer i GB

Elevdelen er fyldt med opgaver til elever, delt ind i 5 til 11 år og 11 til 18 år.

Masser af opgaver

Sjov med tal, https://nrich.maths.org/513.

Korttricks, https://nrich.maths.org/501

En god opgave, https://nrich.maths.org/12260

Tema om matematik og sundhed, http://motivate.maths.org/content/MathsHealth/

Hvad ser jeg efter, når jeg leder efter gode opgaver

  • En god opgave er let at forstå og læse
  • En god opgave får eleverne til at tænke sig omm og undre sig over det de læser
  • En god opgave har gode relevante illustrationer
  • En god opgave får eleverne til at stille nye spørgsmål
  • En god opgave foregår i en for eleverne relevant kontekst
  • En god opgave, får eleverne til at anvende deres personlige matematiske værktøjskasse
  • En god opgave, giver eleverne forståelse for matematik
  • En god opgave gør eleverne nysgerrig på at lære mere matematik

Her er masser af inspiration og opgaver til den kommende årsplan