Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Kan man bruge sin mobiltelefon i matematiktimerne?

Flere skoler indfører forbud mod mobiltelefoner og låser dem inde, når eleverne møder i skole om morgenen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg bruger altid mobiltelefonerne i matematikundervisningen og er ikke vild med idéen om at de skal låses inde og forbydes. Jeg tænker, at vi skal lære eleverne at bruge deres telefoner på en hensigtsmæssig måde i skolesammenhænge. Det er eleverne personlige læringsredskab, som de til enhver tid kan anvende, når de kommer i en situation i skolen eller uden for skolen, hvor de har brug for at regne noget ud, søge information, tage et foto osv. De kommer til resten af deres liv at anvende telefonen som et redskab, de har med sig alle steder. Hvorfor er det så at vi vil forbyde dem i skolen?

”Hvem tager lige et foto af det, der står på tavlen og lægger det ind i vores facebookgruppe?”

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

”Hvem tager lige et foto af den nye lektie?”

”I kan så lige lave en film, eller en lydoptagelse.”

”Hvor meget koster 80 l maling?”

”I kan søge info på YouTube om emnet”

”Hvad siger lommeregneren?”

Sådan lyder det i min hverdag, når vi bruger mobiltelefonen.

Lommeregnere, stopure, formelsamlinger, foto, google, valutakurser, GeoGebra, ordbøger, Apps og så videre. Eleverne har en kæmpe værktøjskasse med sig, når de medbringer deres mobiltelefon til matematiktimerne, som er meget lettere at håndtere end at skulle forbi en materialesamling for at hente kameraer, stopure osv. Vi har selvfølgelig også computere på skolen og de skal også anvendes, når det giver bedst mening, men det er nogen gange bare lettere lige at bruge sin telefon.

Jeg er helt med på at det er en udfordring for eleverne, at have mobiltelefonen med i skole, men de skal jo netop lære at bruge den hensigtsmæssigt også i skolen. Og der er også situationer, hvor det ikke giver mening at mobiltelefonen ligger på bordet, og så kan man bare lægge den ned i sin taske, for man skal ikke bruge den. Jeg tænker, at vi skal bruge mobiltelefonen endnu mere i matematikundervisningen, for der er rigtig mange gode muligheder. Hvis eleverne skal lære at bruge mobiltelefonen hensigtsmæssigt for livet skal de undervises i det, for man lærer ikke meget af et forbud.

Det ville være en skam at forbyde mobiltelefonerne i matematiktimerne.