Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Kan man undervise i matematik uden bøger?

Det korte svar er ja, det kan man godt

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det kan næsten være en befrielse at undervise uden bøger i matematiktimerne og så er det meget nemmere, sådan sagde en dygtig og modig kollega, der havde lavet bogløs matematikundervisning i 1. klasse. Når jeg så reflekterer videre over mulighederne for at være bogløs på flere klassetrin, så dukker der mange muligheder op. Åbne opgaver, gode problemløsningsopgaver, undersøgelser og eksperimenter, GeoGebra og Excel, gode hjemmesider og apps. Mulighederne er der.

Jeg gør det selv i perioder, hvor eleverne og jeg selv trænger til afveksling fra den daglige trummerum, og hvor der er rum til nye udfordringer. Men jeg gør det ikke så meget, som jeg godt kunne tænke mig, jeg må vist til at tage mig sammen.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Bogløs med computere

Man kan være bogløs og satse på computeren, hvilket kan være en god ide, hvis man også samtidig husker at have en masse analogt arbejde i timerne, hvor der bygges, eksperimenteres, diskuteres og laves matematik. Computerne kan hjælpe eleverne meget med deres læring, men kan ikke stå alene, der er stadig brug for både læreren, gruppen og de mange samtaler om det svære, det underlige og det mærkeligt.

Empowerment til matematiklæreren

Men det bedste ved at være bogløs er vel, at man som matematiklærer tager fuldstændig magten over elevernes læring, og selv bestemmer indholdet af undervisningen. Altså at man som matematiklærer udviser empowerment i forhold til ens egen undervisning, og ikke lader sig drive med forlagsstrømmen af undervisningsmaterialer eller parkerer sine elever ved portalernes uendelige mængder af ensartede opgaver. Al magt tilbage til matematiklæreren!