Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Matematik er cool

Det er langt fra altid at eleverne får fornemmelsen af, at de kan anvende matematik til noget som helst uden for skolen, og det må vi gøre noget ved!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Matematik er et nødvendigt fag, man kan næsten ikke undgå det i ungdomsuddannelserne og heller ikke i resten af uddannelsessystemet, og alligevel er der mange elever, der ikke lige kan se meningen med faget i Folkeskolen.

Matematik er overalt, og vi kommer ikke igennem en dag uden af møde matematikken, og alligevel er det overset. Matematik er en grundsten i demokratiet, som vi bruger, når vi skal beskrive og forstå vores omverden. Matematikken, og de kompetencer den kan give eleverne, er nødvendig for det gode medborgerskab og det gode liv.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Der er brug for en holdningsændring hos nogle forældre, der skal indse, at det er ikke kun færdigheder, der skal til for, at man bliver god til matematik. Det er heller ikke de mange lektier, der gør at man bliver god. Jeg tror mest på den gode opgave, for det er den, der motiverer og gør eleverne nysgerrige på matematikken. Vi skal have meget mere fokus på kompetencerne, og elevernes motivation for det vi laver i matematiktimerne.

Jeg deltog med mine 8. Klasser i Nordisk Matematik Konkurrence, og opgaverne vakte nysgerrigheden, og konkurrencen gjorde, at de arbejdede ekstra hårdt og målrettet. En dejlig oplevelse for matematiklæreren og eleverne.

Men der er også brug for en holdningsændring hos eleverne, der i nogen tilfælde skal se faget som andet end en adgangsbillet til en ungdomsuddannelse. Det kan være rigtig svært at overbevise eleverne om, at det er rigtig godt, at det er frustrerende og svært, men sådan er det at lære matematik. Det skal gøre ondt, før end det bliver godt. For der er bare elever, der aldrig føler at det bliver godt.

Jeg tænker, at man skal sørge for at hjælpe eleverne med at se meningen med det faglige stof ude i den virkelige verden. Man skal bringe det faglige stof ud i virkeligheden uden for skolen. Det kan gøres ved at forlade matriklen i matematiktimerne og inddrage eksempler fra virkeligheden, fx gå på jagt efter geometri, mønstre og statistikker.

Lærerne og forældrene skal i fællesskab arbejde for at eleverne ser matematik som værende virkelighedsnært, brugbart og cool.