Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Matematiklærerens julestatus

Så blev det jul igen, hvordan gik det så, og hvad er der så lige af ønsker, håb og strålende juleglans for fremtiden.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når du strammer garnet, kvæler du jo barnet

Det er godt at målene blev vejledende, og de strammende bånd blev løsnet, det tegner lyst for fremtiden. Det giver forhåbentlig mere tid og overskud til leg på legens præmisser og ikke på lærings. Mere og bedre plads til kreativitet, undersøgelser og undervisning med udgangspunkt i den elevgruppe, vi står med.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

God gået Undervisningsminister Merete Riisager, du er stærk og du har mod. Nu skal vi bare lige have bibeholdt internettet til prøven til sommer, så vil vi svinge fanen kækt.

Mobiltelefoner i undervisningen

Der diskuteres og forbydes, indkøbes hoteller til mobiltelefonerne, men på mig virker det fuldstændigt underligt at forbyde og låse inde. Jeg ser mobiltelefonen som et værktøj til matematikundervisningen, et hurtigt, effektivt og personligt device til enhver situation. Den kan anvendes overalt og har evig adgang til internettet. Alt kan google alle steder, der kan skrives notater, optages foto, video og lyd, lommeregner, valutakurser, tid og vejret kan medbringes overalt. Jeg får fornemmelsen af, at hjerneforskere får mere taletid om temaet og deres ord og sammenligninger med uddannelsessystemer, som vi i Danmark intet har til fælles med bliver effektivt brugt som reference, samtidig med at det virker, som en læges ord har større status end en lærers. Man skylder os lærere respekt.

Sparer vi det atter

Jeg håber året overenskomstforhandlinger giver os bedre økonomi i skolerne, og at lærerne faktisk får løn som fortjent. Det er ikke en let forhandlingssituation, og det er ikke, hvad du ønsker skal du få, men lønforskelle i den størrelsesorden, vi ser lige nu, er ikke i orden. Det bliver mig alt for dyrt som medarbejder i Frederiksberg kommune, hvor løngabet til København er temmelig stort, så pungen er ikke tung.

De mange undervisningstimer

Det er en daglig udfordring, at lærerne har for mange undervisningstimer. Tiden til forberedelse er hurtigt brugt, og læreren er blevet træt. Den bedste matematikundervisning bliver ikke planlagt på rekordtid, og de bedste opgaver og forløb ser ikke dagens lys under det pres, vi lever med nu. Jeg ønsker mig gode forhandlingsresultater og tid til forberedelse af undervisningen for alle, og at der bliver lyttet til lærerne, for det er dem, der er skolens eksperter.

Håb: Vid, det er en ære - lærer at være

God skole varer længe, koster mange penge

God jul og godt nytår til alle