Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Matematikrapport!

Tid til læring, undersøgelse og fordybelse i matematikundervisningen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når jeg ser årsplanerne igennem for min undervisning, kan jeg se at vi skal skynde os. Der er travlt, og det ene tema afløser det næste. Der er hele tiden noget på programmet. Jeg begyndte så at tænke på, om jeg kunne lægge noget mere fordybelse og ro ind i årsplanen og ideen om matematikrapporten opstod.

Jeg tænker en matematikrapport, som en større opgave, som eleverne skriver, om en for dem relevant undersøgelse med brug af deres egen matematiske værktøjskasse. Jeg giver eleverne en paraply, fx vejret og 3 matematiske emner, som de skal/kan anvende. Dernæst skal de beslutte, hvad de vil undersøge, skrive en problemformulering, beskrive hvorfor det er relevant for dem, hvordan de vil undersøge deres problemformulering, indsamle data, behandle data, skrive en perspektivering, beskrive hvordan de vil videndele deres arbejde og skrive en endelig konklusion på deres undersøgelse. De kan lægge deres matematikrapport op på en blog, de kan fx integrere film, lyd, modeller og GeoGebra. Jeg tænker også, at når vi bliver mere skriftlige i matematikundervisningen forbereder vi os til det mundtlige. Det er ofte svært or eleverne, at være præcise i deres matematiske forklaringer - så måske kan matematikrapporten hjælpe dem.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Vi har brug for at problemløse og fordybe os i matematikundervisningen