Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Mundtlig matematik til eksamen og for livet

De skriftlige eksamener er overstået, og nu venter den mundtlige for nogen. Nogle elever tænker, at nu er det slut, og det er godt, for de er ikke vilde med faget, andre glæder sig til at vise, hvordan de kan arbejde kompetent med de problemstilligner, som de får udleveret.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har lavet en lille undersøgelse af i Vejledning til folkeskolens prøver i faget matematik – 9. Klasse omkring nogle ord, der tegner faget i den daglige matematikundervisning og eksamen.

kompetence/kompetencer forekommer100 gange

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Viden forekommer 35 gange

Færdighed 9 gange

Færdigheder 6 gange

Problemløsning 8 gange

Min lille undersøgelse viser tydeligt, hvad fokus skal være på sommerens mundtlige matematikeksamen. Men der bliver alligevel brugt en del tid på færdighedstræning i hverdagen.

Men hvorfor fylder kompetencerne ikke mere i hverdagen, og hvorfor forekommer problemløsning kun 8 gange i vejledningen. For mig hænger giver kompetencerne kun mening gennem problemløsningen, for det er der at eleverne skal anvender deres kompetencer og vælge elementer fra deres personlige værktøjskasse.

Et bud på hverdagens manglende fokus på kompetencer kunne være, at der bliver anvendt for meget færdigproduceret undervisningsmateriale i matematikundervisningen, og at lærerne ikke i tilstrækkelig grad har mulighed for at forberede forløb med øget fokus og bevidsthed om elevernes arbejde med kompetencerne. For det er kompetencerne fra  matematiktimerne, som eleverne tager med sig gennem livet

Jeg har ikke selv elever til mundtlig eksamen i år, men tænker, at genbrug, videndeling og fælles arbejde i fagteam matematik er vejen frem for udvikling af de gode eksamensspørgsmål, der vægter kompetencerne højest.

Foran os venter sidste skoledag med udklædning, karameller og masser af vand, sjov og den mundtlige eksamen i matematik for nogen.