Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Når man har masser af tid

Tid er en mangelvare i dagligdagen på skolen, som påvirker os alle, men også elevernes læring.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ind i klassen. Gennemgang af timen. Alle arbejder. Timen afsluttes. Og så skynder læreren sig videre til næste klasse. Hvornår er det egentlig, at man har fornemmelsen af fordybelse i det faglige stof og elevernes læring?

Jeg byttede nogle timer med en kollega, og havde pludselig 3 timer i streg tirsdag morgen. Vii skulle arbejde med funktioner,  forståelse af dem, hvor er der funktioner i virkeligheden, og hvordan kan man bruge GeoGebra til at undersøge funktioner. Jeg besluttede så, at udnytte, at der pludselig var tid til faglig fordybelse. Jeg brugte ikke mit indbyggede 90 minutters ur overhovedet, men lod mig flyde med strømmen sammen med eleverne.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Eleverne fandt frem til et antal forskellige lineære funktioner, som de tegnede i GeoGebra og gemte i Office 365, og nogle printede også deres funktioner ud. Eleverne tegnede deres funktioner med forskellige farver, og skrev små forklaringer ved siden af den enkelte lineære funktion. Tiden blev også brugt på, at undersøge funktionerne. GeoGebra er et fantastisk dynamisk værktøj, der let kan bruges med en skyder-funktion til at fremtrylle nye lineære funktioner. Den legende og undersøgende tilgang til matematik trives bedst, når der er god tid.

Jeg nåede alle eleverne igennem. Alle fik styr på de lineære funktioner. Jeg  gik fra undervisningen med en lækker fornemmelse af, at have rykket på elevernes læring og forståelse af lineære funktioner. Det var virkeligt tilfredsstillende, at se tilbage på en time, hvor alle kom i mål, og så med et virkeligt lavt stressniveau.

Det kunne være nyttigt, at tiden til den faglige fordybelse for både lærere og elever blev taget seriøst ved overenskomstforhandlingerne.