Folkeskolens matematikrådgiver

Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Nu er det nok

Der er gået 4 år, og vi taler stadig om strejke eller lockout, som muligheden for at få ordentlige arbejdsvilkår. Hvorfor kan man ikke bare aftale, at det skal lærere selvfølgelig også have.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som matematiklærer har jeg et kæmpestort ansvar for mine elevers fremtidige liv og livsvilkår. Det er absolut nødvendigt at lære matematik for at kunne varetage sit medborgerskab i et demokrati. Det er også matematiklæreren, der giver eleverne forståelse for privatøkonomi og indsigt i skattens mysterier. Og så er det jo også matematiklæreren, der arbejder med elevernes forståelse af spil og ludomani. Og matematiklæreren giver også lige eleverne forudsætninger for at købe ind til maling af værelser og planlægning af ferier og fester. Matematiklæreren har også en finger med i spillet, når der skal veksles penge til ferieturen, og når der skal købes mobiltelefonabonnementer. Så er det jo også lige matematiklæreren, der introducerer regnearket og de dynamiske matematikprogrammer, som eleverne bruger i livet og de videre studier. Matematiklæreren er også aktiv når der skal forstås skemaer og tabeller i avisen og sågar valgresultater efter et kommunevalg. Indsigt i vejrfænomener kan også være et resultat af matematiklærerens arbejde. Det er så også lige matematiklæreren, der sender eleverne ud i livet med livsnødvendige matematiske kompetencer. Og meget mere, der også er vigtig for eleverne og resten af samfundet og demokratiet.

Hvorfor skal matematiklæreren, og alle de andre lærere, så ikke behandles ordentligt og have ordentlige arbejdsvilkår, for nu er det nok?

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Powered by Labrador CMS