Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

På jagt efter matematikken på BIG BANG i Odense

Hvor er det dejligt befriende i en konflikt-tid, at være blandt en masse lærere, der brænder for deres fag, er nysgerrige på nye muligheder og som deltager i en enorm naturfagskonference

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg lister rundt og leder efter matematik på en naturfagskonference, og finder faktisk også en noget, selvom fysik, geografi og biologi er meget synlige over alt. Men alle naturfags moder er jo stadig matematikken.

Jeg møder heldigvis rigtig meget teknologi, og det kribler i fingrene for at lære det at kende med fingrene.  Det er godt med teknologi i matematikundervisningen, men man skal tage sig i agt for, at det ikke ender som en legetøjsbutik – man skal kun anvende teknologi i matematikundervisningen, når det understøtter elevernes læring af matematik. Jeg mødte taleklemmerne og de kører oppe i mit hoved, hvordan kan jeg lave matematikundervisning med dem i indskolingen. Hvordan kan taleklemmerne understøtte eleverne, når de skal arbejde undersøgende og eksperimenterende med matematik? Kunne de måske gøre bevægelse i matematiktimen mere effektiv eller bare sjovere. Det skønne ved at være lærer er for mig at finde på gode aktiviteter til eleverne, der understøtter deres læring, og det er ekstra spændende, hvis det er med et stykke teknologi.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Den sødeste robot fanger også mit øje, og jeg nørder matematikopgavemuligheder med drengene på standen. Robotten har en kastearm, og der dukker masser af matematikopgaver op i samtalen, hvad sker der med den kurve bolden bliver kastet i, når vi laver armen længere. Hvilke klassetrin kan man lave problemløsningsopgaver til med en sådan robot? Matematiklæreren bliver helt svimmel af spænding, men får heldigvis lov til at låne en med hjem.

Men jeg falder også over rendyrket matematik, da jeg møder Øhavsmuseet Faaborg, der tilbyder kombinationen af matematik, historie og samfundsfag. De har sat en gravhøj op, som eleverne skal anvende til forskellige matematikopgaver. Indskolingen tæller, måler og genkender figurer og de større elever arbejder med problemløsning og beregninger af stenenes rumfang og vægt. Godt at se et museum, der bruger matematikken i deres arbejde med skolerne.

Det er dejligt i disse overenskomsttider, at der stadig er noget, der minder mig om, hvorfor det er fedt at være lærer.

Links:

https://bigbangkonferencen.dk/

https://ohavsmuseet.dk/

https://hippomini.dk/leg-med-lyd-og-billede/159-optageklemmer-6-stk.html

https://shaperobotics.com/da/