Blog
Så kom børnene!
Tanker om at starte et nyt skoleår op
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Først en forberedelsesuge på den børneløse skole, hvor alle løb rundt om sig selv, og ikke rigtig kom i mål med de mange gode intentioner om at få styr på det hele til børnene kom. Så frustrationer over alt det man ikke nåede. Som lærer er det en absolut nødvendighed at have styr på sine ting, sin forberedelse og sin planlægning, og det var rigtig svært, når (jeg siger ikke ordet mere) var i udu. Jeg kan ikke lige se, hvordan jeg skal få lavet det færdig, men vurderer lige nu om jeg skal bruge weekenden eller tage skideballen helt oppefra. Og tænker da også over, om det skal være sådan.
Kalenderen blev flittigt brug, nye aftaler indgået og nye arbejdskonstellationer opstod. Gode samtaler med kollegaer om, hvordan vi sikrer at alle eleverne er i læring. Diskussioner om, hvornår det er helt rigtigt at anvende digitale hjælpemidler til opgaveløsninger. Og udvikling af nye undervisningsforløb, hvor vi i år vil tage på tur og søge efter matematikken i det omgivende samfund. Vi skal i svømmehallen og samle data til en matematikrapport om svømmehallen – der er rigtig meget matematik i en svømmehal. Hvordan får vi omsat kommunevalget til matematikundervisning, og hvilken matematik kan vi finde på en restaurant? Matematik er et fantastisk brugbart fag, der jo også bidrager til elevernes demokratiske dannelse, så vi skal bare ud og opleve matematikken i virkeligheden. Det bliver sjovt!
Men til næste år har jeg brug for 2 uger inden børnene kommer!