Blog
Så skal der diskuteres almendannelse
Så er tiden kommet til at der skal diskuteres dannelse/almendannelse ude på alle landets skoler - på undervisningsministerens opfordring!
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Den 2. dag på Sorø-mødet forløb som den første med militærisk disciplin, hvor oplæggene kom som perler på en snor, forskellige med hver deres vinkel på den fælles overskrift ”Dannelse”. Først med oplæg om demokratisk dannelse, hvor Faisal Al Mutat bl.a. talte om uddannelsessystemets vigtighed i et demokrati, hvordan man kan forstå sin egen identitet i en global kontekst, og hvad rettigheder betyder for mennesker. Så var der lagt an til samtale og refleksion om demokratisk dannelse.
Flere oplæg fulgte efter, hvor Imran Rashid advarede mod afhængighed af mobiltelefoner og sociale medier. Diskussioner i fri luft om, hvor det blev diskuteret, hvad skolens vigtigste opgave i forhold til dannelse i dag er og oplæg om fake news, kritisk tænkning, og demokrati. Sjovt nok var der kun eksempler på demokrati og dannelse fra gymnasierne, der må være de mest fantastiske eksempler på demokrati fra Folkeskolen! Samlet var 2. dagen også præget af rigtig gode oplæg, fine diskussioner og kritiske spørgsmål.
Jeg tager mange ting med hjem fra Sorø-mødet 2017!
Først tænker jeg, at vi har en modig og handlekraftig undervisningsminister, der tør at sætte dagsordner. Det er skarpt set, at vi skal til at debattere dannelse ude på alle lærerværelserne, for måske på den måde at få fælles forventninger til hinanden, eller for måske bedre at forstå hinanden. Det er for mig rigtig set, at vi skal være klarere i vores forventninger til hinanden, og har brug for et fælles rum, hvor vi kan nå frem til en lokal definition på almendannelsen. Vi har sikkert brugt megen tid på at lade os drive af diverse strømninger, men uden at indtænke almendannelsen, men nu er tiden kommet.
Men jeg mærker også en stor utålmodighed, når jeg tænker på det digitale i skolen. Det er tydeligt for mig, at det for nogen kan være svært at se og indse, hvad det digitale kan gøre for elevernes læring i skolen og livet. Der er mange myter, der skal aflives, om børn der er digitalt indfødte og som lever åndsfraværende med hovedet inde i en skærm, hvor de absolut intet fornuftigt foretager sig. Vi skal til at italesætte digitaliseringen af Folkeskolen mere konstruktivt og i en meget mere positiv tone, og sætte os ind i fakta inden vi fornægter, det der allerede er en realitet.
Vi har brug for rigtig megen praksisnær efteruddannelse af lærere inden for IT-didaktik, teknologiforståelse og hands on håndtering af diverse læringsteknologier. Ser frem til en landsdækkende digitalisering i Folkeskolen, hvor alle lærere er klædt på til opgaven.