Blog
Vi lærer i fællesskaber
Vi arbejder i grupper og organiserer os i teams, men vi tester og prøver eleverne i ensomhed.
Nogle kommuner har lokalaftaler, og andre er ikke med i dette fællesskab omkring sikringen af lærernes undervisning- og opgavemængde
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Vi lærer i fællesskab og gennem samtale med hinanden. Eleverne lærer mere matematik, når de taler sammen om det faglige. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har bedt eleverne i en undervisningssituation om at arbejde alene. Kun når de skal gennemføre den nationale test i matematik, skal de ikke arbejde sammen med andre. Den afspejler overhovedet ikke undervisningen eller hverdagen. Fællesskabet og samarbejdet er kernen i det daglige arbejde i skolen og elevernes læring for livet.
Sociale medier og fællesskabet
De sociale mediers styrke er den hurtige kommunikation, og jeg har en facebookgruppe med mine elever, som bliver flittigt brugt til at spørge og dele viden. Det er her vi husker hinanden på alt mellem himmel og jordisk undervisning. Det er vores digitale 24/7 online fællesskab, hvor der altid er nogen til stede, og hvor hjælpen om det faglige eller livet er nær. Det er her eleverne lærer den vigtige digitale dannelse, for her er læreren også til stede. Fællesskabet er skolen og undervisningens grundelement.
Lokalaftaler og fællesskabet
Jeg håber at alle kommuner meget snart bliver en del af fællesskabet, når det handler om lokalaftaler. Jeg arbejder i Frederiksberg kommune, hvor man har et forståelsespapir, men vi vi har brug for en ordentlig aftale. Det er trist at opleve, at mine kollegaer skal kæmpe med 27 ugentlige undervisningstimer i det kommende skoleår som resultat af, at vi stadig ikke har en ordentlig lokalaftale. Uden en ordentlig lokalaftale, der sikrer lærernes tid til forberedelse af undervisning og de utallige andre arbejdsopgaver, der følger med lærergerningen, er det ikke attraktivt at være lærer i en lokalaftaleløs kommune. Når en kommune indgår en lokalaftale, er det en anerkendelse af lærernes enorme mængde arbejdsopgaver og sikringen af et ordentligt arbejdsmiljø for alle, og et godt tegn på at ens kommune prioriterer folkeskolen højt.
Der er brug for lokalaftaler i alle kommuner!