Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Bliver dannelsen syltet på karakterarket?

Vi skal både danne og uddanne vores elever i den danske folkeskole. Alligevel er det udelukkende fagene, som eleverne skal testes i. Hvordan kan vi sikre, at både eleverne og lærerne værdilader det knapt så målbare men dybt relevante aspekt af skolens formål?

Offentliggjort Sidst opdateret

Tirsdag og onsdag skal jeg have 9a op i dansk. En klasse som jeg har haft i fire år, og som jeg kender særdeles godt. De næste to dage vil eleverne blandt andet blive vurderet i indsigt i prøveoplæg, perspektivering til fordybelsesområde, disponering af præsentation, om sproget er klart og forståeligt og meget mere.

Når jeg sidder med elevernes synopser, er det vanskeligt ikke at drive hen i en refleksion over den udvikling, som de enkeltvis har været igennem de seneste fire år.

De er gået fra at være yngre og naturligt små af sind til meget mere selvstændige individer, som i den grad kan mærkes på den måde, som de interagerer med de andre klassekammerater på. Mange er vokset enormt på det personlige plan, og har taget aspekter fra timerne med sig, som ikke knytter sig til en klassisk faglighed.

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Når jeg tænker over min klasselærerrolle, så har jeg i løbet af et år mange, mange samtaler med elever af vidt forskellige karakterer. Nogle har ondt i livet på grund af hjemmet, andre trives ikke grundet konflikt med andre elever og tonsvis af andre problematikker og udfordringer melder sig i løbet af et skoleår. Ind imellem kan fagligheden virke næsten sekundær midt i en virkelighed, hvor alle prøver at få styr på sig selv.

Den vigtige personlige udvikling

Denne udvikling hos den enkelte - den personlige og socialt kompetente udvikling - er i mine øjne lige så vigtig som den faglige.

Jeg har hørt om og oplevet skoler, som knytter en udtalelse på karakterarket. En udtalelse hvor elevens udvikling i et bredere perspektiv bliver beskrevet.

Det kunne jeg godt tænke mig at udvikle på, da eleverne så kunne se, at netop dette felt også bliver vægtet.

Tallene på vores ark må aldrig blive det styrende for, hvor "godt det gik" i skolen. Vi er forpligtet på at danne og uddanne, så lad os ikke glemme førstnævnte!