Blog

8.a har opbygget 'betydningsvæggen' med både materialistiske- og følelsesmæssige betydninger

Romanen 'Intet': ‘Igen og igen og...’

Når jeg ser tilbage på de sidste 19 år som dansklærer, er der især én roman, som bliver ved med at gå igen i mine årsplaner.

Publiceret Senest opdateret

Jeg har læst mange forskellige romaner med mine elever. Både de ældre ‘klassikere’ krydret med de helt nye. Det er vigtigt for mig at forny mig i forhold til de romaner, som jeg vælger til min klasse, men samtidig er der også enkelte klassikere, jeg simpelthen ikke kan slippe.

Romanen ‘Intet’ af Janne Teller fra 2000 er én af dem, jeg bliver ved med at vende tilbage til. Den er efterhånden ved at have en del år på bagen, men hver gang jeg arbejder med bogen, har vi dybe og kvalitative samtaler i klassen om, hvad der har betydning i elevernes liv lige nu. Samtidig vender vi, hvad der måske ikke har betydning for dem lige nu, men som på længere sigt kan få betydning.

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Bogen er barsk og kynisk. Alligevel har jeg endnu ikke stødt på en elev, som ikke blev fanget bare en lille smule af indholdet.

Den vigtige betydning

At finde betydning i ens liv, er i min optik noget af det vigtigste for mennesker. Samtidig er det at have betydning for andre ligeledes væsentligt, og det at italesætte denne menneskelige drivkraft i livet er bogen 'Intet' en glimrende katalysator for.

Den vil bestå mange år frem som et hovedværk, jeg altid vil finde glæde ved at undervise i.

Sidste år (i 2022) blev bogen filmatiseret, og det vil være første gang, at jeg bringer filmen med ind i snakken om ‘det betydningsfulde’.

Om filmen bliver en del af min personlige undervisningskanon, ligesom bogen er blevet, må tiden vise.