Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Ny skoleleder: ”Hvad er dit bedste råd til mig?”

For lidt over en måned siden fik vi ny skoleleder på min skole. Efter blot et par uger ønskede han samtaler med samtlige ansatte for at danne sig et overblik over skolens kultur. Samtalen skulle blandt andet handle om gode råd til ham som ny leder.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Stockvault.com

Hvad siger man til en helt ny skoleleder, når han efterspørger gode råd til sit virke som leder?

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Skal han fortsætte ud ad samme tangent som den forrige skoleleder, som var vellidt og i den grad respekteret af skolens personale – eller skal han ret hurtigt finde sin egen vej og på den måde vise, at nu er der en ny ved roret?

Tilbagemeldingen efter samtalerne viste et klart ønske fra os ansatte lige nu:

”Du skal stikke fingeren i jorden og sørge for, at vi får ro på hverdagen”.

Det har været et turbulent år at være lærer i. Konstant omstillingsparathed har tæret på kræfterne, og de fleste hungrer efter en sommerferie med ro på. Et skoleår kan for en lærer i forvejen være meget omskifteligt, men det seneste har været af ekstrem karakter. Indimellem var der blot 14-dages perioder, hvorefter hele set-uppet skiftede totalt.

Derfor var hverdagens stabilitet højt på ønskelisten hos flere ansatte.

Bevar det der fungerer

Samtalerne viste dog også, at der til det nye skoleår forventes, at han bevarer det, der fungerer på skolen lige nu. Samtidig blev der i ligeså høj grad ytret ønske om, at man udover stabiliteten tør arbejde med at skubbe til de pædagogiske og didaktiske processer, så vi som lærere bliver udfordret og dermed flytter os i retning af udvikling.

For mig at se er det en sund prioritering, når der afsættes tid til mødet mellem ny leder og ansatte på skolen. Signalværdien i at være lyttende og spørgende sender et godt fingerpeg til mig om en interesse i den enkelte og skolens sammenhæng.

Hvilke råd vil du give, hvis du fik ny leder?