Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Når eleven afprøver praktik i parallelklassen

Hvilke tiltag kan der gøres, når en elev er kørt skævt i sin egen klasse? På vores skole er der med succes forsøgt at sende elever i praktik i parallelklassen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Pixabay.com

Som lærer har vi sikkert alle prøvet at stå i den situation, at enkelte elever simpelthen ikke kan finde sig tilrette i sin klasse. Efter mange forsøg med AKT-lærere, diverse samtaler med forældre/eleven selv  samt forskellige pædagogiske samt didaktiske tiltag, har vi på vores skole forsøgt os med et nyt greb, som vi kalder for "praktik i parallelklassen". Her afprøver eleven det at gå i en anden klasse – med nye klassekammerater og nye lærere. Periodens længde kan variere, men forløbet strækker sig ofte over en måned, før der kan tages en beslutning om et evt. klasseskift.

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Engang imellem kan eleven være så fastlåst i en rolle i sin klasse, at det kan være svært at komme ud af den igen. Lige meget hvor meget både lærere, de andre klassekammerater og ikke mindst eleven selv ønsker det, kan der være så mange udfordringer og forhindringer, at nye og mere dristige tiltag må tages i brug. 

Der skal vurderes på flere forskellige parametre

Vi har naturligvis i en sådan situation fokus på den enkeltes trivsel både fagligt og socialt, men vi må samtidig også have blikket rettet mod den modtagende klasse. For der skal ikke blot observeres på den enkelte - man må samtidig også se på, hvad det gør ved den nye klasse. 

Hvilke dynamikker igangsættes der i en klasse, som får en ny klassekammerat ind, hvor grunden er mistrivsel andetsteds?

Derfor er vi hos os meget optaget af processen, hvor vi skarpt holder øje med både den enkeltes behov men samtidig det eksisterende fællesskab.

Til sidst ender det hele i en professionel vurdering, hvor alle aspekter af et evt. skifte skal vendes blandt lærere, ledere, forældre og evt. pædagoger.

"Praktik i parallelklassen" er en ny tanke hos os, og vi kan ikke vurdere dens legitimitet endnu. Når vi har haft flere forløb, kan vi bedre vurdere det, men indtil videre tegner det positivt for både eleven, afgivende samt modtagende klasse samt de professionelle.