Hvor mange nye elever skal du lære at kende i dette skoleår?

I år skal jeg undervise i tre klasser, som jeg aldrig har haft før. To af dem skal jeg være dansk- og klasselærer i. Det har i min optik stor betydning, om jeg som lærer møder ind til kendte klasser efter en sommerferie, eller om jeg skal til at danne en masse nye relationer.

Offentliggjort Sidst opdateret

Lige før sommerferien sagde jeg farvel til min 9. klasse. Derfor vidste jeg, at jeg skulle være klasselærer i en ny klasse her efter ferien. Jeg var dog ikke forberedt på, at jeg blev spurgt om klasselærerrollen i to klasser. Det har jeg været før, og kan egentlig godt lide det, for så har jeg samlet mange af mine lektioner i to klasser. 

Udfordringen for mig i år er dog, at jeg ikke fortsætter med en ‘kendt’ klasse, men at jeg skal starte op som klasselærer i to helt nye klasser. Det betyder, at jeg skal være klasselærer for 50 elever, og samtidig skal jeg også lære deres forældre at kende. Dernæst har jeg fået endnu en klasse til et enkelt fag om ugen. Det betyder, at jeg i dette skoleår skal lære 73 nye elever at kende. 

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Den vigtige relation 

Den relationelle del af mit arbejde er vigtig. Som jeg ser det, er relationen mellem lærer og elev meget afgørende for, om der er muligheder for læring. Det kan så blive udfordret af de mange nye ansigter, for hvordan kommer jeg omkring så mange her i starten? 

Jeg har en tilgang til min undervisning, hvor jeg hver dag forsøger at være i kontakt med hver elev. Det kan være en kort kommentar af en eller anden art eller en samtale. Det kan være i timen eller i en pause. 

Det er væsentligt for mig, at alle elever har en følelse af, at jeg har bemærket dem. Det er naturligvis ikke altid muligt at “indfange” alle, men jeg prøver virkelig. 

Min opmærksomhed kan bestå i en kommentar om noget fodbold til nogle drenge eller piger, et klap på skulderen, at vælge en med fingeren oppe, at hoppe med i et sjippetov i bare et minut eller lignende.

Alle elever skal føle sig set 

Hovedet er lidt mere på overarbejde her i starten af skoleåret, hvor jeg så også skal bearbejde indtryk fra de mange nye elever.

Jeg skal danne mig mine indtryk og derfra vælge min tilgang til de enkelte individer. Det kræver noget, men det er samtidig noget af det mest berigende ved mit arbejde.

Min ambition er, at alle elever skal føle sig set af mig. Det kan lyde lidt højtflyvende, men et af mine stærkeste pædagogiske greb er, at jeg sjældent bare går ind og får en undervisning overstået.

Jeg er meget bevidst om, at min forbindelse til eleverne er altafgørende for, at vores kommende samarbejde kan lykkes. 

Også selvom de mange nye ansigter i mit hoved i starten kan fare rundt som bogstaverne for Ivan “Gummi Tarzan” Olsen.