Læs mere fra bloggen: Folkeskolens danskrådgiver
Blog
“Vi skal mødes, når det giver mening”
“Vi skal mødes, når det giver mening”, siger min leder. Det er jeg meget enig i.
Der er mange bolde i luften i ugen efter ferien. Alle lærerne er der for at planlægge årsplaner, trivselsdage, byde nye kollegaer velkommen samt koordinere mangt og meget.
Men midt i planlægningen af ‘driften’ fortæller dagens dagsorden en lidt anden agenda. Naturligvis er der opstart på et nyt skoleår, hvor ledelsen skal berette om årets fokuspunkter og særlige nedslag, hvad angår datoer mv. Dette skal vi naturligvis alle være en del af, men gennem årene har vi hos os i opstartsdagene haft en del oplæg af forskellig slags, hvor vi ligeledes alle har deltaget.
Vælg de oplæg som giver mening for dig
Dette har været diskuteret af flere omgange, da flere af de rutinerede lærere måske ikke behøvede endnu et oplæg fra alt fra AKT-afdelingen eller læsevejlederne, hvis man de sidste ti år fik nøjagtig samme viden.
Hvis vi alle skal igennem samtlige punkter på en tætpakket dagsorden i ugen, hvor vi vender tilbage, så kan flere godt ende med at blive en anelse demotiverede fra start.
Derfor er det godt, at vores ledelse nu barsler med en ide om, at vi næste år kan vælge os på de oplæg, som giver mening for os.
Nogle oplæg kan naturligvis ikke vælges fra, og samtidig må der også være krav til nye ansatte om at indføres i de gængse oplæg om skolens forskellige ressourcepersoner og kvaliteter.
Vi skal væk fra tanken om “alting til alle”.
Vi bevæger os ikke i samlet flok på et lærerværelse. Vi svinger i meget forskellige retninger, og behovene er ikke de samme.
Derfor er det vigtigt med en differentieret uge at starte op med – selv for lærere og pædagoger.
God opstart til alle i morgen med skoleåret 22/23.