Trine Hemmer-Hansen bad sine studerende svare på fem spørgsmål.

Praktiklærer til førsteårsstuderende: Hvilke tanker gør I jer efter den første praktik?

I de sidste tre uger har jeg været praktiklærer for tre førsteårsstuderende, som var ude i deres første længere praktikperiode. I min optik har vi praktiklærere en vigtig rolle i forhold til at tale med de studerende om meget andet end blot den faglige del.

Offentliggjort

Jeg bad mine studerende svare på fem spørgsmål efter deres første praktikforløb. Her er deres tanker og refleksioner om det, de tager med sig fra praktikken, og det som venter dem som kommende lærere.

Nævn nogle gode råd fra din første praktik, som du putter i din kommende lærer-rygsæk?

  • Jeg har helt sikkert fundet ud af, hvor vigtigt det er med stilladsering i undervisningen. Det er tydeligt, hvordan noget, jeg som underviser synes er simpelt, ikke altid er simpelt for eleverne. Derfor giver det med at gennemgå dagen og lektionerne med eleverne rigtig god mening, da de bedre kan overskue undervisningen. Det er godt for eleverne hele tiden at have en ide om, hvad de skal. Et andet eksempel kunne være at printe opgaveformuleringen ud eller have den stående på tavlen. På den måde kan eleverne hurtigt vende tilbage til, hvad de skal, hvis de bliver ukoncentrerede eller mister fokus. 

  • Et råd ville være, at man fra start bruger tid på at lære sin praktikklasse at kende. Tal med eleverne og få et indtryk af, hvordan klassen har det sammen socialt.

Hvilke udfordringer har du mødt i din praktik?

  • Jeg synes, at det er blevet mere tydeligt for mig, hvor forskellige elever er både ift. niveau og personlighed. Så aspektet i at skulle differentiere undervisningen, så de fagligt dygtige bliver udfordret, samtidig med at jeg ikke taber de udfordrede, er en stor mundfuld.

  • Et andet aspekt jeg har mødt, er helt klart, at jeg må acceptere, at det ikke er alt, hvad jeg har planlagt, jeg når. At kunne hvile i den tanke er ret vigtig. Jeg vil som lærer komme ud i nogle andre emner og tematikker, end det jeg havde i tankerne.

Hvad er dine tanker om at arbejde som lærer om lidt over tre år?

  • Jeg glæder mig. Jeg glæder mig til at komme ud og få en klasse, som jeg skal danne en relation til over en lang periode. Udover det glæder jeg mig også til at blive en del af det kollegaskab, som jeg kan se, der er på et lærerværelse. Det er to ting, som var nogle af de primære grunde til, at jeg valgte lærerstudiet.

  • Hvis jeg skulle nævne en bekymring omkring at komme ud som færdiguddannet lærer, så er det nok tanken om at skulle stå med 22-25 elever selv. Jeg synes, at der er mange hensyn, der skal tages højde for, samtidig med at jeg har nogle mål, som jeg skal rette mig efter ift. undervisningen.

  • Mine umiddelbare tanker er heldigvis stadig meget positive! Jeg glæder mig til at kunne lære fra mig og at blive bedre og bedre til at se eleverne i øjenhøjde. Samtidig ser jeg også frem til at blive en central og vigtig del af børn og unges dannelse.

Beskriv hvilken lærer du ønsker at blive?

  • Jeg vil gerne være den lærer, som eleverne tør komme til, når noget er svært. Jeg håber på at skabe et åbent klasserum, hvor eleverne kan samarbejde på kryds og tværs. 

  • Jeg ønsker at blive en lærer, der underviser i samarbejde med eleverne. 

  • Jeg ved, jeg ikke kan komme uden om det, men jeg håber sådan, at jeg kan blive en lærer, der ikke kun laver røv til sæde-undervisning.

  • Jeg ønsker at være en rolig, men autoritær lærer. Jeg vil gerne fremstå som en person, som eleverne er fortrolige med og ikke er bange for. 

  • Jeg ønsker en gensidig respekt i hele klassen, men også et behageligt undervisningsmiljø. 

Hvad ser du mest frem til, næste gang du skal i praktik?

  • Jeg glæder mig til at komme tilbage til de to klasser, vi nu har brugt tre uger i. De har været så søde at tage godt imod os og vores undervisning. Derudover håber jeg, at jeg kan komme tilbage med ny viden om lærergerningen samtidig med at jeg kan få mere erfaring i praksis.

  • Jeg tror umiddelbart, at jeg glæder mig allermest til at se mine praktikklasser igen og høre om, hvordan de har det i skolen. Jeg glæder mig også til forhåbentligt at kunne inddrage nye didaktiske redskaber og metoder i min undervisning fra mit studie.

Praktiklærernes forpligtigelse

Jeg er i den grad fortrøstningsfuld i forhold til de tre kommende lærere. Praktikperioderne er vigtige for de studerende. Det er her, de skal mærke efter, om lærerjobbet er noget for dem. Derfor har skolerne og især praktiklærerne også en forpligtelse til at tale med dem om både udfordringer og muligheder. Lyset skal dog i min optik kastes på de redskaber, hvor man evner at se mulighederne hos eleverne, forældrene og dagene. En vigtig del af at være lærer er, at dagligdagen venter igen i morgen. Derfor tror jeg meget på, at vi skal være dygtige til at samle de positive ting op. Kan vi som lærere se selv den mindste udvikling hos den enkelte, så har vi en chance for at gå tilfreds fra arbejdspladsen, hvilket kan betyde, at vi forhåbentlig bliver langtidsholdbare. 

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com