Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Opmærksomhedspunkter efter skriftlige prøver i dansk

I denne uge har eleverne i 9. klasse været til de tre skriftlige prøver i dansk. Som altid er der mange forskellige holdninger og spørgsmål til årets prøver. Her er mine input.

Publiceret Senest opdateret

Skriftlig fremstilling

Skriv en artikel, et indlæg, en kampagnetekst eller en kommentar.

Årets emner i skriftlig fremstilling var både til den kreative, den diskuterende, den vidensbaserede eller til den elev som ønskede livserfaringsopgaven. Alle fire emner rammer lige i elevhøjde.

Da jeg dagen efter stødte ind i flere af mine elever på gangen, ytrede de savnet af essaygenren. Omvendt blev de hurtigt enige om, at hvis man valgte at skrive et indlæg, hvor man skulle berette, reflektere og argumentere om et givent emne, så kunne følelsen af essay mærkes i det små.

Retskrivning

Det store samtaleemne efter årets retskrivning var ubetinget de famøse opremsningskommaer. I første del af retskrivningen (hvor eleverne skal skrive alt, hvad læreren dikterer) var der pludselig opremsningskommaer med. Normalt skal læreren diktere, når der skal skrives komma eller punktum, men i dette tilfælde var situationen anderledes. For skulle man som lærer diktere opremsningskommaer, selvom det ikke var markeret? Jeg undlod dem i min diktering, men blev senere på dagen i tvivl, om det var en fejl?

Lærernes frustrationer blev efterfølgende luftet på de sociale grupper. Dog forstummede tvivlen og kritikken, da rettearket blev offentliggjort. Det viste endnu engang, at den første del udelukkende handler om retskrivning – ikke tegnsætning.

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Læsning

Både under retskrivning og under læseprøven var den store udfordring, at appwriter ikke fungerede optimalt. Læseprøven er ligesom retstavning yderst vanskelig for de ordblinde elever. Derfor er redskaber som appwriter en uvurderlig støtte for eleverne.

Når jeg ser tilbage på de to dage med dansk, tænker jeg, at dansk skriftlig fremstilling står stærkt og godt med de stadig relevante emner og brede genre format. Der er noget for alle, og jeg har oplevet, alle elever finde noget gennem de seneste år, der gav mening for dem.

Til gengæld er jeg meget opmærksom på de ordblinde og prøverne. Det er fint med ekstra tid og hjælpemidler - men hvad nytter det, hvis hjælpemidlerne crasher på dagen.

Jeg er med på, at appwriter kom op at køre igen, men det kunne i flere tilfælde allerede have taget modet fra en del.

Derudover er jeg mere og mere optaget af, hvordan disse prøver burde tilrettelægges bedre for dyslektikerne. Jeg tror på, der er bedre måder at gøre det på fremadrettet. I min optik bør der ske ændringer i det regi.