Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Hvor mange lejrskoler skal jeres elever på?

Handler det mest om prioritering og økonomi, når den enkelte skole beslutter, hvor mange lejrskoler eleverne må komme på? Desværre er der flere steder langt færre ture ud af huset med overnatning end før i tiden.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Flickr.com/Janus Sandsgaard 

Ofte er det skolebestyrelsen, som er med til at bestemme antal og omfang af lejrskoler, og heldigvis ved forældrene (som sidder i skolebestyrelsen) godt, hvor stor betydning det har for den enkelte klasse, at komme afsted. Alligevel er det meget forskelligt, hvor mange ture de enkelte skoler vælger at prioritere. 

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Flere ture eller ej så kan hver enkel tur væk fra klasselokalet være afgørende for arbejdet med trivsel i den enkelte klasse. Her er det dannelsesmæssige perspektiv i højsædet, og den almindelige klasseundervisning for en stund lagt lidt på hylden. 

På vores skole er eleverne afsted på lejrskole i både 4. samt 8. klasse. Før i tiden var udskolingen i udlandet og ofte en uge ad gangen, men det er ikke længere at finde i kalenderen for skolen. 

Hvorvidt det på de forskellige skoler er en beslutning eller en prioritering af budgetmæssig karakter, skal jeg lade være usagt. 

Virkeligheden er bare således, at man i Aarhus kommune – alt afhængig af hvilken skole man går på - kan komme på en eller to lejrskoler i sin skoletid. 

Flere steder lægger man den i udskolingen, hvilket betyder, at man skal vente længe med sin første lejrtur.  

De magiske to døgn 

Det finder jeg ærgerligt, da disse ture gør noget særligt for elevgrupperne. Der sker som regel noget magisk, når eleverne kommer ud over det første døgn, og med overnatning nummer to ligger der sig ofte en ro over gruppen.  

Flere steder prioriterer forældre selv ture med overnatning, men en nat i Kattegatcenter med hajer eller en shelter-tur med hjemkomst dagen efter kan ikke måle sig med lejrskolen. 

Det første døgn er som regel præget af adrenalin, mens døgn nummer to giver ro til relationer og fordybelse i hinanden. 

I disse tider med Coronaen som fast følgesvend er det i min optik vigtigt, at vi opprioriterer på de sociale parametre. Lejrskolen er af stor vigtighed, og elever skal efter min mening kunne se frem til en tur både i de små og store klasser. 

Hvis prioriteringen fra de enkelte skoler handler om økonomi, så er mit håb, at man vil kigge på tallene igen og give eleverne oplevelser. Er det en beslutning - så indkald til møde med et punkt på dagsordenen: Eleverne skal på lejrskoler på vores sted!