Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Kan I hjælpe min elev med at finde en god prøvetekst?

Hen over de sidste par uger har der fra lærere på de sociale medier været stor efterspørgsel vedr. gode prøvetekster til eleverne. Vi undervisere må bare ikke glemme, at den proces, hvor eleverne selv søger, er værdifuld.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: pixabay.com

Som lærere vil vi ”bare” rigtig gerne hjælpe vores elever. Vi vil støtte dem og sørge for, at de får en god oplevelse med at gå til afgangsprøve. Selvfølgelig vil vi det – og selvfølgelig skal vi det.

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Men hvordan støtter vi egentlig vores elever bedst muligt? Er det ved at komme med en super god prøvetekst og fortælle dem, at den har du god erfaring med?

Eller ”tør” vi lade de unge mennesker være lidt i proces, inden de finder deres tråd i arbejdsgangen?

Den vigtige refleksion

I min optik bør vi træne eleverne i at vælge tekster. I mit arbejde i danskfaget gør jeg meget ud af at lade eleverne finde tekster selv, når vi eksempelvis skal arbejde med at perspektivere. Jeg lader dem gå på jagt indenfor fordybelsesområdet og fremtvinger dermed en refleksion hos eleven, som kan være nyttig, når de når længere frem i arbejdet.

Hvis en elev blot får serveret en tekst af læreren, så er der hverken ejerskab eller selvrefleksion bag valget. Eleven er i stedet blevet madet med et prøveoplæg, og i forhold til de fleste elever er det i min optik ærgerligt.

Jeg arbejder på, at jeg mere er facilitator fremfor tjener, og det er meget bevidst.

Læringen i processen er vigtig

Jeg er dog også bevidst om at differentiere min hjælp. Flere elever kan have meget vanskeligt ved denne proces, og derfor skal jeg moderere, hvordan jeg yder hos den enkelte.

Hvert år ved denne tid kan jeg på de sociale fora se, at mange lærere spørger om hjælp til elevtekster. Som regel er det også ganske tidligt i processen efter trækningen.

Det signalerer en lille smule, at vi enormt hurtigt vil have prøveoplæg på plads. Vi bør slå koldt vand i blodet og ikke omgående søge de hurtige online-løsninger. Hjælp fra sociale mediebårne sider er rigtig fin, men jeg føler en smule, at det kan tendere elevernes mindset: ”Hjælp mig – NU”.

De fleste skal igennem en selvstændig proces, da den kvalificerer deres ejerskab i prøveoplægget. Andre skal have betydelig mere støtte. Men som lærer synes jeg, at vi skal ”turde” lade eleverne hænge lidt, inden vi blæser i det store jagthorn og rider dem i møde i fuld galop.

Jeg kan bestemt også ’falde i’ og være lidt for hurtig med gode ideer, men roen til at turde være i processen skal udspringe fra os, og har vi svar og tekster klar med det samme, så mister læringen i processen sin værdi.