Læs mere fra bloggen: Folkeskolens danskrådgiver
Blog
Sådan hjælper du os ordblinde
På vores skole har vi en IT-makker-café. Her mødes skolens ordblinde elever fra 3.- 8. klasse en gang om måneden sammen med vores dygtige læsevejledere. Her er de gode til at vidensdele med hinanden - både det der fungerer, og det som udfordrer.
De ordblinde elever på vores skole er sammen med en ‘it-makker’. En ældre elev, der er testet ordblind, kobles med en yngre elev med samme udfordring.
Formålet på IT-makker cafémøderne er at træne brugen af LST - læse/skriveteknologi med henblik på, at elevernes muligheder for at lære på lige vilkår med klassekammeraterne i almenundervisningen bliver de bedst mulige.
Et andet ligeså vigtigt formål er at skabe et fællesskab og mindske følelsen af ensomhed i de vanskeligheder, der kan være forbundet med det at være ordblind.
På de seneste cafémøder har vores læsevejledere sammen med eleverne udarbejdet plakaten: ‘Sådan hjælper du os ordblinde’ inspireret af et lignende projekt på Holme Skole.
Plakaten er målrettet skolens undervisere og udsagnene er udelukkende elevernes.
Her er elevernes udsagn:
Husk – vi er alle forskellige og har forskellige behov
Pas på med mængder af lektier
Det er vigtigt at alt ligger digitalt, så vi kan bruge vores LST
Vi har brug for længere tid til at forberede fremlæggelser
I må ikke blive sure, hvis vi ikke når alle opgaver
Vi kan have svært ved at koncentrere os i lang tid
Vi vil gerne have lov til at gå uden for klassen, når vi skal bruge Tale Til Tekst (TTT)
Vi vil gerne have andre opgaver i gruppearbejde end højtlæsning
Når vi fremlægger, skal I huske at lade os sætte billeder ind til støtte
Husk vi har brug for længere tid til opgaverne
Vi har brug for at I spørger til, om vi har brug for hjælp eller lettere opgaver
Husk at vi er ordblinde i alle fag
Vi har brug for flere små pauser.
Hvordan støtter I op om de ordblinde elever på tværs af klassetrin på jeres skole?