Læs mere fra Folkeskolens danskrådgiver:
Skriftlig fremstilling: Hvor meget retter du i dine elevers afleveringer?
Skal vi rette samtlige fejl hos vores elever, eller giver det mere mening, at vi sætter forskellige fokuspunkter ved hver aflevering? Kan vi risikere at minimere skrivelysten blandt vores elever, hvis de ser en masse kommentarer i afleveringen?
Hvordan sikrer vi en vedvarende skrivelyst blandt vores elever, samtidig med at vi som lærere også skal udvikle dem gennem de fejl, de laver? Det kan til tider være en vanskelig opgave, som jeg selv synes kan være svær at mestre.
Når jeg modtager afleveringer fra mine elever, er jeg altid bevidst om både at fremhæve positive elementer udover de kommentarer/rettelser, som der måtte være.
Jeg har arbejdet med en del forskellige tilgange til at rette en elevtekst. Her er nogle af mine eksempler:
*Udvalgt et enkelt (større) afsnit og rettet alle fejl
*Fokus på en enkelt fejltype i hele afleveringen – f.eks. kommatering
*Lavet et ark med de ti mest hyppige fejltyper og sat tal ved en fejl. Så skulle eleverne selv finde ud af, hvad fejlen skulle ændres til. (f.eks. fejltype 3 = skift mellem nutid og datid)
*Niveaudelt fejltyper hos eleven. Eksempelvis har jeg to kategorier af fejltyper til eleverne.
De hurtige fejltyper kan være sms-sprog, stort bogstav ved egennavne, nutids-r og så videre. Til gengæld kan der også være fejltyper, der hører til på den længere bane. Det kan være komma, genrebevidst skrivning, billedsprog m.m. Den første kategori kan eleverne fikse hurtigt, mens den anden kategori kræver et større arbejde. Det er vigtigt for eleverne at være bevidste om, hvilken slags fejl, de arbejder med, så de ikke tænker, at kommatering skal sidde der efter en uges arbejde. Det kan jeg til gengæld mere forvente med f.eks. egenavne.
Husk de positive kommentarer
Når eleverne sidder med skriftligt arbejde, gør de forhåbentlig deres bedste. Derfor skal skrivelysten bevares. Det kan betyde, at vi ikke altid skal rette alle fejl. Måske er det som dansklærer vigtigere, at jeg har nogle fokuspunkter, jeg kan jonglere lidt med.
Jeg bør også kommentere på de ting, der fungerer. Elever vokser af at blive bekræftet i, at de er på rette vej. Derfor skal der reduceres en anelse i fejlfinderiet, da det, på den lange bane, kan bremse elevens lyst til udvikling og læring.