Læs mere fra bloggen: Folkeskolens danskrådgiver
Blog
Holder du fast i at undervise i enten indskoling eller udskoling?
Jeg er lige startet på mit 20. år som lærer, og for første gang i mit lærerjob skal jeg i år have fem lektioner i indskolingen. Det fik mig til at reflektere over, om mit første lærerjob har sat kursen for mit valg af målgruppe i skolen - de ældste.
Mine 10 første år som lærer arbejdede jeg på en efterskole. Her havde jeg udelukkende elever i 9. og 10. klasse og førte til prøve hvert år, så derfor var det helt naturligt, at jeg søgte job i udskolingen, da jeg ønskede, at folkeskolen skulle være min nye arbejdsplads. Derefter er det gået slag i slag. Det er her, jeg har mine kompetencer og erfaring, og dermed også helt naturligt har haft min gang.
Alligevel har det sat nogle tanker i gang hos mig. Mon jeg nogensinde vil komme til at ønske at få min faste gang i indskolingen efter alle de år? Vil det blive for stor en udfordring, når jeg overhovedet ingen erfaring har med de yngre elever?
Ny fagfordeling
Da fagfordelingen for dette skoleår var på plads, var der interessant nyt for mit vedkommende. Jeg skulle for første gang i min karriere have en femte klasse. Indskolingen havde sneget sig ind på mig, og med paraderne nede vendte jeg mig om og skuede for første gang mod skolens yngre elever.
Mine egne tanker kredsede omkring, hvorvidt jeg kunne omstille mig til et andet tempo og niveau. At undervise prøveklasser er lig med fart, fremdrift og en ret styret proces for mit vedkommende. Femte klasse skal på ingen måde undervises i samme gear. Her skal nysgerrigheden, fordybelsen og de undersøgende faser dyrkes i højere grad.
Det betyder ikke, at ambitionsniveauet slækkes, blot fordi der ikke ligger en prøve og venter. Men undervisningen skal tage nogle andre afsæt, som jeg har glædet mig til at udforske.
Et fastlåst mindset
Den klasse jeg har modtaget er en flok utroligt søde børn, der interesseret spørger ind til mange ting og ofte i alle retninger. Langsomt skal vi sammen lære at fokusere og dedikere den gode energi mod indholdsområder, der er interessante at bruge tid på.
Jeg er med det samme faldet for den meget umiddelbare energi fra børnene, og jeg føler mig egentlig en anelse heldig, at denne udfordring endte i min indbakke. Som udskolingslærer eller indskolingslærer kan man måske godt låse sig fast i, hvad man har kompetencer til, og hvad man helst vil.
Den vigtige udfordring
Udfordringer som disse kan bringe noget anderledes tilbage i ens lærerliv - de større refleksioner over, hvordan mennesker skal mødes både fagligt og socialt.
Uden at jeg dog sidder og tænker, at om lidt trækker jeg en 1. klasse hele vejen til 9. klasse, så byder jeg de nye overvejelser og følelser velkommen. Jeg er udskolingslærer i hjertet, men jeg har intet imod at slå et smut forbi en flok lidt yngre individer, der udfordrer mine didaktiske og pædagogiske værktøjer på en både sød og udviklende måde.