Læs mere fra Folkeskolens danskrådgiver:

Dansklærer: Der er en god grund til, jeg giver mine elever tre valg i undervisningen
Vi er alle forskellige og arbejder bedst på forskellige måder, skriver Trine Hemmer-Hansen. Derfor giver hun sine elever mulighed for medbestemmelse i undervisningen.
"Hvorfor skal alle elever altid arbejde med de samme opgaver?"
Det spørgsmål stiller jeg ofte mig selv som underviser. For vores elever er forskellige, og de arbejder også bedst på forskellige måder. Nogle mestrer sproget, andre er eminente med en pensel, mens der også er de elever, som er fantastiske til at være spontane og levende i det mundtlige sprog. I min optik skal eleverne ind imellem have lov til at vælge lige den opgavetype, som passer godt til deres kompetencer.
Derfor laver jeg engang imellem tre forskellige opgavetyper, som eleverne kan vælge ud fra.
Et konkret eksempel
Her er et eksempel på forskellige opgavetyper, som mine elever kunne vælge imellem, efter vi havde læst romanen 'Intet' af Janne Teller:
Forestil dig at klassen mødes ti år efter alt det, der er sket i romanen ‘Intet’.
Du skal nu vælge én af følgende opgaver:
K1: Skriv et brev fra en af personerne til en anden i romanen, hvor han/hun sætter ord på oplevelsen her ti år efter. Hvordan har han/hun det, og hvad fylder i bevidstheden nu efter ti år? (Brevet kan være fra elev → elev, forælder → elev, lærer → elev osv.) Brevet læses højt for de andre, som vælger K1. Længde: ca. en halv side.
K2: Du er Pierre Anthons mor, som ti år efter episoden skal male et maleri, hvor savnet til din søn kommer til udtryk. Billedet må gerne være abstrakt. (Husk fokus omkring farvesymbolik). Hæng det op i klassen og lav en kort præsentation af billedet. (A3-størrelse)
K3: Gå sammen to og to. Optag en samtale-podcast, hvor en af jer er studieværten. Værten har inviteret en af eleverne fra klassen i studiet, hvor han/hun skal fortælle om, hvordan det går lige nu, og hvordan han/hun er kommet videre i livet.
Podcasten skal optages på Wevideo eller CapCut og afspilles i klassen for de andre elever.
Mulighed for medbestemmelse
Den didaktiske tankegang med at arbejde på denne måde, er at tilgodese forskellige arbejdsrammer. Jeg griber langt fra alle mine timer an på denne måde, men det giver i min optik eleverne mulighed for variation i selve arbejdet samt præsentationen.
Jeg har altid godt kunnet lide tilgangen i dansk skriftlig fremstilling og deres prøveoplæg, hvor der forsøges at ramme forskellige genrer, emner og indgangsvinkler.
Jeg har med denne metode og tænkning forsøgt at læne mig lidt op ad dette. Undervisningen kan ofte blive lettere for nogle elever, hvis de har et reelt valg og mulighed for medbestemmelse.
Samtidig giver det også et lidt anderledes og mere bredt udtryk, hvis tingene skal fremlægges.